مستخلص البحث
استهدف البحث الحالي التصدي لموضوعين مهمين في مجال الموارد البشرية، ألا وهما: الأداء العالي، والحيود السداسي الرشيق Lean Six Sigma؛ بهدف الوصول للتميز داخل جامعة بني سويف، وذلك من خلال وضع نموذج لتحسين أبعاد نُظم عمل الأداء العالي (والمتمثلة في: التوظيف الكفء والتدريب الشامل وتقييم الأداء ومشاركة العاملين والتحفيز أو المكافاة علي أساس الأداء) بالجامعات بالاعتماد على منهجية الحيود السداسي الرشيق، ولتحقيق ذلك تمّ إعداد إطارًا نظريًا للمرتكزات الفكرية لنُظم عمل الأداء العالي، والتعرف إلى الأساسيات المعرفية لمنهجية الحيود السداسي الرشيق، وقياس أبعاد نُظم عمل الأداء العالي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بالكلية، ثم التوصل إلى نموذج مقترح لتحسين منظومة عمل الأداء العالي بالاستناد إلى مراحل منهجية الحيود السداسي، والمتمثلة في: التعريف- القياس– التحليل– التحسين- التحكم، وتمّت الدراسة الميدانية على أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية بجامعة بني سويف، وتوصّل البحث إلى ضعف تحقق أبعاد نُظم عمل الأداء العالي داخل كلية التربية جامعة بني سويف، حيث جاءت بدرجة تحقق ضعيفة، وبمتوسط حسابي 1,49، الأمر الذي يعكس ضعف اهتمام الكلية بأبعاد نُظم عمل الأداء العالي، حيث جاءت جميع أبعاد نُظم عمل الأداء العالي داخل الكلية بدرجة تحقق ضعيفة ما عدا البعد الرابع (مشاركة العاملين) الذي تحقق بدرجة متوسطة، وتوصل البحث إلى نموذج مقترح لتحسين نظم عمل الأداء العالي بالجامعات بالاعتماد علي منهجية الحيود السداسي الرشيق. Abstract
The current research aimed to address two important issues in the field of human resources, namely: high performance, and Lean Six Sigma; With the aim of reaching excellence within Beni Suef University, by developing a model to improve the dimensions of high performance work systems (which are represented in: efficient recruitment, comprehensive training, performance evaluation, employee participation, and motivation or reward based on performance) in universities based on the Lean Six Sigma methodology, and to achieve this a preparation was made A theoretical framework for the intellectual foundations of high-performance work systems, identifying the cognitive basics of the lean Six Sigma methodology, measuring the dimensions of high-performance work systems from the point of view of faculty members, and then coming up with a proposed model to improve the high-performance work system based on the stages of the Lean Six Sigma methodology, which are In: Definition - Measurement- Analysis- Improvement- Control, and the field study was conducted on faculty members at the Faculty of Education, Beni Suef University. The research concluded that the dimensions of high performance work systems were poorly achieved within the Faculty of Education, Beni Suef University, as they came with a weak verification degree. With an arithmetic mean of 1.49, which reflects the college's weak interest in the dimensions of high performance work systems, as all dimensions of high performance work systems within the college came with a weak degree of achievement except for the fourth dimension (employees' participation), which was achieved with a medium degree. The research reached a proposed model for improving High performance work systems in universities based on the Lean Six Sigma methodology. Key words:
High performance work systems - Lean Six Sigma- Beni-Suef University.
عيسى, نجلاء عبد التواب. (2022). تحسين نُظم عمل الأداء العالي بالجامعات باستخدام منهجية الحيود السداسي الرشيق- دراسة تطبيقية بكلية التربية بجامعة بني سويف. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 16(12), 955-1089. doi: 10.21608/jfust.2022.294068
MLA
نجلاء عبد التواب عيسى. "تحسين نُظم عمل الأداء العالي بالجامعات باستخدام منهجية الحيود السداسي الرشيق- دراسة تطبيقية بكلية التربية بجامعة بني سويف", مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 16, 12, 2022, 955-1089. doi: 10.21608/jfust.2022.294068
HARVARD
عيسى, نجلاء عبد التواب. (2022). 'تحسين نُظم عمل الأداء العالي بالجامعات باستخدام منهجية الحيود السداسي الرشيق- دراسة تطبيقية بكلية التربية بجامعة بني سويف', مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 16(12), pp. 955-1089. doi: 10.21608/jfust.2022.294068
VANCOUVER
عيسى, نجلاء عبد التواب. تحسين نُظم عمل الأداء العالي بالجامعات باستخدام منهجية الحيود السداسي الرشيق- دراسة تطبيقية بكلية التربية بجامعة بني سويف. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 2022; 16(12): 955-1089. doi: 10.21608/jfust.2022.294068