أثــر استخدام موديولات تعليمية مقترحة في الاقتصاد المعرفي لتنمية التحصيل المعرفي لطلاب التعليم الفني التجاري THE Impact of Using Suggested Educational Modules on Knowledge Economy with Commercial Technical Education Students to Develop Cognitive Achievement

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج وطرق التدريس ـ كلية التربية ـ جامعة الفيوم

2 قسم المناهج وطرق التدريس - كلية التربية - جامعة الفيوم

3 المرکز القومى للبحوث التربوية والتنمية

4 استاذ المناهج وطرق تدريس المواد التجارية - المرکز لاقومى للبحوث والتنمية

المستخلص

الملخص
    هدف هذاالبحث إلى الكشف عن أثر استخدام موديولات تعليمية مقترحة لطلاب التعليم التجاري لتنمية التحصيل المعرفي للاقتصاد المعرفي، وتكونت عينةالبحث من(30) طالبة من طالبات الصف الثاني الثانوي التجاري بإحدى مدارس محافظةالفيوم، وكان من أهم النتائج التي توصل إليهاالبحث: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة α) 0.05) بين متوسطي درجات طلاب مجموعة البحث فى التطبيق القبلي والبعدى لاختبار التحصيل المعرفي، كما بلغ حجم التأثير لمجموعة البحث (0.99) بالنسبة لاختبار التحصيل المعرفي، وبالتالي فهي نسبة عالية مما يؤكد فاعليةالمديولات المقترحة في تنمية التحصيل المعرفي للااقتصاد المعرفي لدى طلاب التعليم الفني التجاري .
الكلمات المفتاحية: ( الموديولات التعليميـة – الاقتصادالمعرفي- التحصيل المعرفي ) .
 
THE Impact of Using Suggested Educational Modules on knowledge economy with Commercial Technical Education Students to Develop cognitive Achievement
                                                      Ashgar Ahmed Kholif      
Al-Fayoum University,Egypt
Abstract  
    The objective of this research was to reveal the Impact of using suggested educational modules on knowledge economy with commercial Technical education students to develop cognitive achievement. The research sample consisted of (30) female students, second year of technical commercial secondary school for girls in Fayoum governorate .The most important results of this research showed that: There are statistically significant differences at the level of (α ≤ 0.05) between the average scores of sample of the research in the pre- and post- test, cognitive achievement in favour of the post-test application. The results also showed, Eta factor (n2) of sample of the research (0.99) for test of cognitive achievement. and this results of this research revealed that suggested educational modules is effective in developing cognitive achievement of knowledge economy.
Keywords: Educational Modules, Knowledge Economy, cognitive Achievement

الكلمات الرئيسية