برنامج مقترح فى قضايا جغرافيا الجريمة لتنمية الوعى بها وقيم التسامح الاجتماعى وقوة التحمل النفسى لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الفيوم.کلية التربية

المستخلص

مستخلص البحث:
تمثلت مشكلة البحث الحالى فى وجود ضعف في وعى طلاب المرحلة الثانوية بقضايا جغرافيا الجريمة وقيم التسامح الاجتماعى وقوة التحمل النفسى، ومن ثم فقد هدف البحث الحالى إلى التعرف على فاعلية البرنامج المقترح فى قضايا جغرافيا الجريمة فى تنمية الوعى بها وقيم التسامح الاجتماعى وقوة التحمل النفسى لدى طلاب المرحلة الثانوية، استخدم المنهج التجريبى/ التصميم شبة التجريبى، وتكونت عينة البحث من مجموعة من طلاب الصف الثانى الثانوى بإحدى مدارس محافظة الفيوم وهى مدرسة أبشواى الثانوية العامة المشتركة التابعة لإدارة أبشواى التعليمية، تم إعداد البرنامج المقترح في قضايا جغرافيا الجريمة، واختبار الوعى بقضايا جغرافيا الجريمة، ومقياس قيم التسامح الاجتماعى، ومقياس قوة التحمل النفسى، طبقت أدوات القياس قبليا وبعديا على مجموعة البحث، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطى درجات طلاب مجموعة البحث فى التطبيق القبلى والبعدى لاختبار الوعى بقضايا جغرافيا الجريمة، ومقياس قيم التسامح الاجتماعى، ومقياس قوة التحمل النفسى لصالح التطبيق البعدى، مما يدل على فاعلية البرنامج المقترح في قضايا جغرافيا الجريمة في تنمية الوعى بقضايا جغرافيا الجريمة وقيم التسامح الاجتماعى وقوة التحمل النفسى لدى طلاب الصف الثانى الثانوى، وأوصى البحث بضرورة دمج قضايا جغرافيا الجريمة وقيم التسامح الاجتماعى وأبعاد قوة التحمل النفسى فى المناهج الدراسية؛ باعتبارها أحد نواتج التعلم التى يجب تنميتها لدى الطلاب، وكذلك قيام المؤسسات التعليمية من مدارس وجامعات بدورها فى تنمية وعى الطلاب بقضايا جغرافيا الجريمة وقيم التسامح  وقوة التحمل النفسى.
Research Abstract:
The problem of the current study was represented in the existance  of a weakness in the secondary stage students' awareness of the geography of crime issues, their values of social tolerance and psychological endurance. Therefore, the current study aimed to identify the effectiveness of a proposed program in geography of crime issues in developing awareness of these issues and developing social tolerance values and psychological endurance among secondary stage students. The experimental approach / quasi-experimental design was used, and the study  participants were a group of second year secondary stage students at one of the schools in Fayoum Governorate, which is "Ibshway Joint General Secondary School" affiliated to  Ibshway Educational Administration. A proposed program in geography of crime issues, an awareness test of geography of crime issues, a scale of social tolerance values, and a scale of psychological endurance were prepared to be the instruments of the study.The measurement tools were administered before and after the treatment to the study participants. And the results revealed that there was of a statistically significant difference between the mean scores of the study group students  in the pre and post applications of the awareness test of  geography of crime issues, the scale of social tolerance values, and the scale of psychological endurance in favor of the post application, which indicates the effectiveness of the proposed program in  geography of crime issues in developing awareness of these issues, the values of social tolerance and psychological endurance among second year secondary students. In the light of these results,  the study recommended the necessity of integrating the geography of crime issues, social tolerance values and the dimensions of psychological endurance in the curricula; as one of the learning outcomes that must be developed among students, as well as the role of educational institutions such as schools and universities in developing students' awareness of geography of crime issues and developing the values of social tolerance and psychological endurance.
Keywords: Geography of Crime, Awareness, Social Tolerance, Psychological Endurance, Program, Secondary Stage.

الكلمات الرئيسية