متطلبات تسويق البحوث العلمية بجامعة الأزهر من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية بالدقهلية جامعة الأزهر

2 قسم أصول التربية - كلية التربية - جامعة الأزهر بالدقهلية

المستخلص

ملخص البحث:
هدف البحث الحالي إلى الوقوف على المتطلبات اللازمة لتسويق البحوث العلمية بجامعة الأزهر من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، من خلال إطار فكري يعكس مفهوم تسويق البحوث العلمية، وأهدافه، وأنماطه المختلفة، ورصد أهم المعوقات التي تواجه تسويق البحوث العلمية بجامعة الأزهر، واستخدم البحث المنهج الوصفي، واعتمد على الاستبانة كأداة لجمع البيانات، حيث تضمنت أربعة محاور هي: المتطلبات الإدارية والتنظيمية، والمتطلبات البشرية، والمتطلبات الخاصة بتحسين جودة البحوث العلمية، والمتطلبات المادية والتكنولوجية؛ وطبقت الاستبانة على عينة من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأزهر قوامها (457) عضوًا لمعرفة درجة أهمية تلك المتطلبات؛ وتوصلت نتائج البحث إلى موافقة عينة الدراسة على أهمية متطلبات تسويق البحوث العلمية بجامعة الأزهر بدرجة كبيرة على الاستبانة مجملة، وكذلك على محاورها الفرعية، حيث بلغ المتوسط الإجمالي لعبارات الاستبانة ككل (2,60)، بنسبة مئوية (86,66%)، كما توصلت النتائج أيضًا إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة تبعًا لمتغيرات التخصص والمناصب الإدارية وموقف الكلية من الاعتماد؛ بينما توصلت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة تبعًا لمتغير الدرجة العلمية لصالح فئة مدرس؛ وأوصى البحث بضرورة توفير متطلبات تسويق البحوث العلمية بجامعة الأزهر، والاهتمام بالبنية المادية والتكنولوجية للجامعة، وتفعيل أوجه الشراكة بين الجامعة وقطاعات الإنتاج المختلفة.
 Abstract:
The research aimed to identify marketing requirements of scientific research at Al-Azhar University from the perspectives of faculty members, through an intellectual framework that reflects the concept of marketing scientific research, its objectives, its various patterns and the major constraints facing the marketing of scientific research at Al-Azhar University. The research used the descriptive approach and relied on the questionnaire as a tool for data collection; as it included four axes: administrative and organizational requirements, human requirements, requirements for improving the quality of scientific research, material and technological requirements. The questionnaire was applied to a sample of (457) faculty members at Al-Azhar University to find out the importance degree of these requirements. The results indicated that the study sample agreed on the importance of the marketing requirements for scientific research at Al-Azhar University to a high degree on the whole questionnaire, as well as on its sub-axes, as the total average of the questionnaire's statements as a whole was (2.60), with a percentage of (86.66%). The results also indicated that there are no statistically significant differences between the of the sample members responses according to the variables of specialization, administrative positions, and the college's accreditation, While the research indicated that there are statistically significant differences between the sample members responses according to the degree variable in favor of the lecturer. The research recommended the necessity of providing the marketing requirements for scientific research at Al-Azhar University, paying attention to the physical and technological infrastructure of the university and activate partnership between the university and the various sectors of production.
Keywords: Marketing - Scientific Research Marketing - Al-Azhar University.

الكلمات الرئيسية