العلاقة بين استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية والأداء الوظيفي لدى معلمي الرياضيات بمدينة الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية، جامعة الملك خالد

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة إلى التعرف على استراتيجيات مواجهة الضغوط ومستوى الأداء الوظيفي لدى معلمي الرياضيات بمدينة الرياض، وكذلك التعرف على العلاقة بين أساليب مواجهة الضغوط (الإيجابية والسلبية) ومستوى الأداء الوظيفي لديهم، بالإضافة إلى توضيح ما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية في استراتيجيات مواجهة الضغوط، ومستوى الأداء الوظيفي باختلاف متغيري (العمر/ المؤهل)، واستخدمت الدراسة مقياس استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية من إعداد ريتشارد واجسباك (٢٠٠٤)، وكذلك مقياس الأداء الوظيفي من إعداد القرني (٢٠١٦)، وطبقت الدراسة على عينة عددها (406) معلمًا من معلمي الرياضيات بمدينة الرياض بمتوسط عمري (٣٩,٦٤) سنة، وانحراف معياري (٨,٤٣)، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن أفراد عينة الدراسة يمارسون الأساليب الإيجابية لمواجهة الضغوط بدرجة عالية، كما أشارت النتائج إلى مستوى عالي من الأداء الوظيفي لدى عينة الدراسة، وكذلك وجود علاقة إيجابية بين الأساليب الإيجابية لمواجهة الضغوط ومستوى الأداء الوظيفي، ووجود علاقة سلبية بين الأساليب السلبية لمواجهة الضغوط ومستوى الأداء الوظيفي، بالإضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى أفراد عينة الدراسة في ممارسة استراتيجيات مواجهة الضغوط بنوعيها (الإيجابية والسلبية)، وكذلك مستوى الأداء الوظيفي باختلاف متغيري (العمر، والمؤهل).
Abstract:
The study aimed to identify strategies for coping with stress and the level of functional performance of mathematics teachers at the primary stage, as well as to identify the relationship between coping methods of stress (positive and negative) and their level of functional performance, in addition to clarifying whether there are statistically significant differences in coping strategies for stress, and the level of Functional performance according to the variables (age / qualification), and the study used the scale of coping strategies for psychological stress prepared by Richard Waguespak (2004), as well as the scale of functional performance prepared by Al-Qarni (2016). The study was applied to a sample of (406) mathematics teachers in the primary stage in the city of Riyadh, With an average age of (39.64) years and a standard deviation of (8.43) and the study reached a set of results, the most important of which are: that the study sample members practice positive methods to cope with pressures to a high degree, and the results also indicated a high level of job performance among the study sample, as well as the existence of a positive relationship There is a negative relationship between negative methods of coping with stress and the level of job performance In addition to the existence of statistically significant differences among the study sample individuals in the practice of coping strategies of both types (positive and negative), as well as the level of job performance according to the difference (age, qualification).
Keywords: coping strategies - psychological stress - job performance - mathematics teachers.

الكلمات الرئيسية