دراسة مقارنة لدور التسويق الرقمي في دعم الحراك الافتراضي الدولي للطلاب بجامعة أكسفورد والجامعة الوطنية الاسترالية وإمكانية الافادة بالجامعات المصرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

هدف البحث إلى الاستفادة من خبرة كُلٍ من جامعة أكسفورد والجامعة الوطنية الأسترالية في تفعيل دور التسويق الرقمي لدعم الحراك الافتراضي الدولي للطلاب بالجامعات المصرية الحكومية، واستخدمت الباحثة منهجية جورج بيريداي.
في مرحلة الوصف والتفسير تم تناول الأسس النظرية لدور التسويق الرقمي في دعم الحراك الافتراضي الدولي للطلاب، وخبرة كُلٍ من جامعة أكسفورد والجامعة الوطنية الأسترالية في التسويق الرقمي ودوره في دعم الحراك الافتراضي الدولي للطلاب على ضوء القوى العوامل الثقافية المؤثرة، ثم مرحلة المناظرة والمقابلة للتأكد من الفرض المبدئي والتوصل للفرض الحقيقي للبحث، ومرحلة المقارنة التفسيرية لإبراز أوجه التشابه والاختلاف بين جامعة أكسفورد والجامعة الوطنية الاسترالية على ضوء القوى العوامل الثقافية المؤثرة للتأكد من الفرض الحقيقي، ثم عرض جهود الجامعات المصرية الحكومية بهذا المجال مع الإشارة لجامعة القاهرة في ضوء بعض القوى المجتمعية، واختُتم البحث بطرح مجموعة إجراءات مقترحة لدور التسويق الرقمي في دعم الحراك الافتراضي الدولي للطلاب بالجامعات المصرية الحكومية على ضوء خبرة جامعتي المقارنة وبما يتفق مع السياق الثقافي للمجتمع المصري. 
Abstract:
The research aimed to benefit from the experience of both the University of Oxford and the Australian National University in activating the role of digital marketing to support the international virtual mobility of students in Egyptian public universities, and the researcher used the methodology of George Peredy.
In the stage of description and interpretation, the theoretical foundations for the role of digital marketing in supporting the international virtual mobility of students were addressed, and the experience of Oxford University and the Australian National University in digital marketing and its role in supporting the international virtual mobility of students in light of the forces of influencing cultural factors, then the stage of debate and interview to ensure imposition Initial and reaching the real imposition of the research, and the explanatory comparison stage to highlight the similarities and differences between the University of Oxford and the Australian National University in the light of the forces influencing cultural factors to ensure the real imposition, then presenting the efforts of the Egyptian public universities in this field with reference to Cairo University in the light of some societal forces, and the research was concluded By proposing a set of proposed procedures for the role of digital marketing in supporting the international virtual mobility of students in Egyptian public universities in the light of the experience of the two comparative universities and in accordance with the cultural context of the Egyptian society.
 

الكلمات الرئيسية