وحدة مقترحة فى نظرية الحجاج؛ لتنمية الكتابة الفلسفية، والتفكير الاستدلالى؛ لدي طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية-جامعة الاسکندرية

المستخلص

الملخص :
يهدف هذا البحث إلى الكشف عن فاعلية وحدة مقترحة في نظرية الحجاج في تنمية مهارات الكتابة الفلسفية والتفكير الاستدلالى؛ لدي طلاب المرحلة الثانوية، حيث أعدت الباحثة كتابًا للطالب، ودليلًا للمعلم واشتمل كتاب الطالب على عدد من الموضوعات ونُفذ في فترة امتدت إلي عدة أسابيع بواقع حصتان أسبوعيا علي عينة قوامها(70) طالبا، وطالبة كمجموعة تجريبية ولقياس فاعلية الوحدة المقترحة؛ اعدت الباحثة اختبارا لمهارات الكتابة الفلسفية، واختبارا لمهارات التفكير الاستدلالي، وقد كشفت نتائج الدراسة بعد التطبيقين القبلي والبعدي لأدوات الدراسة على طلاب المجموعة التجريبية عن وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.01 بين متوسطات درجات التطبيقين القبلي والبعدي لأدوات البحث على طلاب المجموعة التجريبية لصالح التطبيق البعدي في نمو مهارات الكتابة الفلسفية وكذلك نمو مهارات التفكير الاستدلالي ككل ؛ مما يدل على تأثير (المتغير المستقل) الوحدة المقترحة في مستوى نمو (المتغير التابع) مهارات الكتابة الفلسفية والتفكير الاستدلالى.
الكلمات المفتاحية : نظرية الحجاج – الكتابة الفلسفية- التفكير الاستدلالى.
 
 
Abstract
      This research aims to reveal the effectiveness of a proposed unit in the theory of arguments in developing the skills of deductive thinking and philosophical writing; I have secondary school students, where the researcher prepared a book for the student and a guide for the teacher. The student’s book included a number of topics and was implemented over a period of several weeks, with two lessons per week on a sample of (70) male and female students as an experimental group. To measure the effectiveness of the proposed unit; the researcher prepared a test for deductive thinking skills, and a test for philosophical writing skills.
 
        The results of the study after the pre and post applications of the study tools on the students of the experimental group revealed that there were statistically significant differences at the level of 0.01 between the mean scores of the two applications of pre and post applications of the research tools on the students of the experimental group in favor of the post application in the growth of Deductive thinking skills as a whole as well as the growth of philosophical writing skills. Which indicates the effect of (the independent variable) the proposed unit on the level of development of (the dependent variable) skills of deductive thinking and philosophical writing.
Keywords: argumentative theory- Philosophical writing - deductive thinking.

الكلمات الرئيسية