استخدام استراتيجية محطات التعلم في تدريس الدراسات الاجتماعية لتنمية المفاهيم الاقتصادية ومهارات ريادة الأعمال لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الجغرافيا المساعد بكلية التربية - جامعة بني سويف

المستخلص

مستخلص البحث          
      استهدف البحث الحالي التحقق من فاعلية استخدام استراتيجية محطات التعلم في تدريس الدراسات الاجتماعية لتنمية المفاهيم الاقتصادية ومهارات ريادة الأعمال لتلاميذ المرحلة الابتدائية للعام الدراسي 2022/ 2023 م، وقد أعد الباحث دليلًا للمعلم لتدريس وحدة "الموارد والخدمات في بلدنا" المقررة على تلاميذ الصف الرابع الابتدائي وفق استراتيجية محطات التعلم. كما أعد الباحث اختبار للمفاهيم الاقتصادية ومقياس مهارات ريادة الأعمال. وتكونت عينة البحث من (72) تلميذًا وتلميذة من تلاميذ الصف الرابع الابتدائي بمحافظة بني سويف وهم عبارة عن مجموعتين، (36) تلميذاً وتلميذة في المجموعة التجريبية، (36) تلميذاً وتلميذة في المجموعة الضابطة، وتم تطبيق أدوات البحث الحالي قبليًا ثم التدريس وفق  استراتيجية محطات التعلم لتلاميذ المجموعة التجريبية في حين درس تلاميذ المجموعة الضابطة بالأساليب المعتادة، ثم تم تطبيق أدوات البحث بعديًا .
وتوصل البحث إلى: تفوق تلاميذ المجموعة التجريبية على تلاميذ المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم الاقتصادية وكذلك مقياس مهارات ريادة الأعمال، وقد أرجع الباحث ذلك إلى أن الإجراءات التدريسية المستخدمة وفق استراتيجية محطات التعلم ساعدت على تنمية المفاهيم الاقتصادية ومهارات ريادة الأعمال. وأوصى البحث بضروة تدريب المعلمين على استخدام استراتيجية محطات التعلم وكذلك استخدام مجموعة من الأساليب التدريسية التي تساعد المتعلم على تنمية المفاهيم الاقتصادية ومهارات ريادة الأعمال.
الكلمات المفتاحية: محطات التعلم، الدراسات الاجتماعية، المفاهيم الاقتصادية، مهارات ريادة الأعمال.
Using The Learning Stations Strategy in Teaching Social Studies to Develop Economic Concepts and Entrepreneurship Skills among Primary School Pupils
Abstract
The current research aimed to examine effectiveness of using the learning stations strategy in teaching social studies to develop economic concepts and entrepreneurship skills among primary school pupils in the school year 2022/2023. The researcher prepared a teacher's guide for teaching the unit entitled "Resources and Services in our Country" set for the fourth grade pupils according to the learning stations strategy. The researcher also constructed economic concepts test and entrepreneurship skills scale. The research sample was comprised of (72) male and female pupils from the fourth grade of primary school in Beni Suef Governorate, divided into two groups: (36) male and female students in the experimental group, (36) male and female students in the control group. The current research tools were applied beforehand and then taught according to the learning stations strategy for the experimental group pupils, while the control group students were taught using the regular teaching methods, then the research tools were post applied.
The research concluded that the experimental group pupils outperformed the control group pupils in the post application of the economic concepts test as well as the entrepreneurship skills scale. The researcher attributed this conclusion to the fact that the teaching procedures used according to the learning stations strategy helped in developing economic concepts and entrepreneurial skills. The research recommended the significance of paying attention to the programs and curricula offered to primary school pupils and providing activities that work to develop entrepreneurial skills, as well as using a set of teaching methods that help the learner to develop economic concepts and entrepreneurial skills.
Keywords: Learning Stations, Social Studies, Economic Concepts, Entrepreneurship Skills

الكلمات الرئيسية