مواجهة تشيؤ القيم الإنسانية في ضوء مبادئ التربية النقدية "دراسة تحليلية "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة المنيا

المستخلص

مستخلص الدراسة :
       تمحورت هذه الدراسة حول السعي لتحديد كيفية مواجهة تشيؤ القيم الإنسانية لدى الأفراد لاسيما النشء وذلك في ضوء العمل بمبادئ التربية النقدية ، وتحقيقًا لهذا الهدف تبنت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي للوقوف على ظاهرة التشيؤ كما هى كائنة بكل معطياتها وظروفها وتجلياتها في الواقع الذي طرحته التربويات المختلفة من دراسات ومقالات وأدبيات تربوية ، وقد وقفت الدراسة على مفهوم تشيؤ القيم الإنسانية كما حددت أسبابه في : سيادة النزعة الاستهلاكية ، الحداثة الغربية المنفصلة عن القيم ، عولمة القيم المادية ، العقل الأداتي ، الإعلام المادي المعولم ، سيطرة النزعة البرجماتية ، ورقمنة الذات الإنسانية ، كما قامت الدراسة بتحليل حركة التربية النقدية ووقفت على مفهومها ومبادئها ، وقدمت الآليات التي يُمكن من خلالها مواجهة تشيؤ القيم الإنسانية في ضوء مبادئ التربية النقدية التي تمثلت في : إقامة التعليم الحواري ، ترسيخ مبادئ التربية الإعلامية النقدية ( الثقافة الإعلامية ) ، جعل القيم ثقافة نظرية وممارسة عملية ، وقد ركزت الدراسة على دور المعلم في كل من هذه الآليات ، وأكدت على أن دور التربية النقدية في معالجة تشيؤ القيم الإنسانية يتحقق من خلال الإتيان بثلاث مهام رئيسة وهى التربية من أجل التحرر والتربية من أجل إثارة الوعي والتدبر والتربية من أجل التمكين ، حيث إن المعلم المتمكن بالكفايات التربوية ولديه الصلاحيات للقيام بدوره في بناء الوعي النقدي لدى النشء لحمايتهم من التحديات الثقافية والفكرية الهدامة يتطلب بيئة تربوية تعتمد الديمقراطية وحرية التعبير عن الرأي والمساواة والعدالة والموضوعية مبادئ أساسية في العمل التربوي .
Confronting The Reification of Human Values ​​in The Light Of The Principles Of Critical Pedagogy An analytical study " "  
By
Dr. Asmaa Mohammed Ahmed Younis
Lecturer of foundation of education
College of Education, Minia University
Abstract:
     This study focused on seeking to determine how to confront the Reification of human values among individuals, especially young people, in the light of the work of the principles of critical Pedagogy.     To achieve this goal, the study adopted the analytical descriptive approach to stand on the phenomenon of Reification as it exists with all its data and each other in the reality presented by the various educational studies, articles and educational literature, and the study stood on the concept of the Reification of human values, as it identified its causes in: the dominance of consumerism, Western modernity separated from values, the globalization of material values, the instrumental mind, the globalized material media, the control of pragmatism and the digitization of the human self.      the study also analyzed the movement Critical Pedagogy and stood on its concept and principles, and provided mechanisms through which to confront the Reification of human values in the light of The principles of critical Pedagogy, which were represented in: the establishment of dialogue education, the consolidation of the principles of critical media education (media culture), making values a theoretical culture and practical practice, The study focused on the role of the teacher in each of these mechanisms, and emphasized that the role of critical Pedagogy in addressing the Reification of human values ​​is achieved by carrying out three main tasks, which are education for liberation, education for raising awareness and reflection, and education for empowerment, as the teacher is empowered. He has educational competencies and has the powers to play his role in building critical awareness among young people to protect them from destructive cultural and intellectual challenges. It requires an educational environment that adopts democracy, freedom of expression, equality, justice and objectivity as basic principles in educational work .