دراسة تقويمية لبرنامج تعليم العلوم والرياضيات باللغة الإنجليزية بكلية التربية جامعة طنطا فى ضوء احتياجات المدارس الرسمية للغات بمحافظة الغربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول تربية -كلية التربية - جامعة طنطا

المستخلص

المستخلص
      هدف البحث الحالى إلى التعرف على جدوى برنامج تعليم العلوم والرياضيات باللغة الإنجليزية بكلية التربية جامعة طنطا فى ضوء احتياجات المدارس الرسمية للغات بمحافظة الغربية, و فى سبيل ذلك تم استخدام المنهج الوصفى الذى اقتضى السير فى عدة خطوات هى: التعرف على فلسفة البرامج المميزة ودواعى إدخالها كليات التربية تمهيدًا للتعرف على الإطار المفاهيمى لبرنامج تعليم العلوم والرياضيات بكلية التربية جامعة طنطا، ثم تناول الأسس النظرية للمدارس الرسمية للغات، ورصد أهم احتياجاتها من المعلمين المؤهلين أكاديميًا وتربويًا وثقافيًا وتكنولوجيًا من خلال إجراء مقابلات شبه مقننة ببعض المدارس الرسمية للغات بمحافظة الغربية , ثم الكشف عن واقع البرنامج فى ضوء هذه الاحتياجات من خلال تطبيق استبانة على طلاب الفرقة الثالثة والفرقة الرابعة بالبرنامج. وتوصل البحث إلى عدة نتائج أبرزها: أن النسبة المئوية لإجمالى قدرات الطالب المعلم جاءت (متوسطة) بنسبة (66.27٪)، وأن أعلاها قدرات المجال الأكاديمى، وأقلها قدرات المجال التكنولوجى. وقد انتهى البحث إلى عدة مقترحات إجرائية يمكن من خلالها تحسين البرنامج على مستوى كل من قدرات الطالب المعلم والمقومات المتاحة له.
Abstract
       The aim of the current research is to identify the feasibility of the science and mathematics education program in English at the Faculty of Education, Tanta University, in the light of the needs of the official language schools in Gharbia Governorate, for that, the research used the descriptive approch , which required talking several steps: Identifying the Philosophy of special programs and the reasons for introducing them in faculties of education in preparation for identifing the conceptual  framework for the science and mathematics education program at the Faculty of Education, Tanta University. Then presenting the theoretical foundations of the official language schools, and monitoring their most important needs of teacher who are academically, educationally, culturally and technologically qualified , by conducting semi requlated  interviews in some official language schools in Gharbia Governorate, then revealing the reality of the program in the light of these needs by applying a questionnaire to students of the third and fourth years of the programe. The research reached several results, most notably: that the percentage of the total capabilities of the student teacher was (average) at (66.27%), and that the highest is the capabilities of the academic field, and the lowest is the capabilities of the technological field. The research concluded with several procedural proposals through which the program can be improved at the level of both capabilities of the student teacher and the components available to him.
Keywords: Program for teaching science and mathematics in English, the needs of official schools for languages, schools for languages.

الكلمات الرئيسية