برنامج فى التنوع العرقى؛ لتنمية الهوية الجغرافية، والعقلية العالمية؛ لدى طلاب الصف الأول الثانوى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة الاسكندرية

المستخلص

المستخلص:
        هدف البحث إلى الوقوف على فاعلية برنامج فى التنوع العرقى؛ لتنمية الهوية الجغرافية، والعقلية العالمية؛ لدى طلاب الصف الأول الثانوى، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهجين: الوصفى، وشبه التجريبي ذا المجموعة الواحدة، وبدأت إجراءات البحث بالتوصل إلى إطار نظرى للبحث عن: (التنوع العرقى، والهوية الجغرافية، والعقلية العالمية،) ثم إعداد أدوات البحث، وهى: مقياس الهوية الجغرافية بأبعاده الثلاثة: (المعرفة بالقضايا (الجغرافية) فى المجتمع المحلى، والإقليمى، والعالمى، وتنمية الشعور بالمسئولية الشخصية تجاه المجتمع الإنسانى، والإندماج الآمن فيه، والمساهمة فى تحقيق التنمية فى المجتمع المحلى والقومى، والعالمى)، ومقياس العقلية العالمية بأبعاده الثلاثة: (النفسى؛ والاجتماعى، والمعرفى)، وتطبيقهما على عينة البحث المؤلفة من (30) طالب، وباستخدام المتوسطات الحسابية، والنسب المئوية، واختبار (ت)، ومربع إيتا؛ تم التوصل إلى عدة نتائج للبحث كان أهمها: (أن البرنامج المقترح فى التنوع العرقى ذو أثر فى تنمية: الهوية الجغرافية، والعقلية العالمية؛ لدى طلاب الصف الأول الثانوى) ثم التوصل إلى مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة.
Abstract:
 The research aims to find out the effectiveness of a program in ethnic diversity; To develop geographical identity and - global mindset; Among the students of the first secondary grade, and to achieve this goal, the researcher used the two approaches: descriptive, and semi-experimental with one group, and the research procedures began by reaching a theoretical framework to search for: (ethnic diversity, geographical identity, and global mindset), then preparing the research tools, which are: scale Geographical identity with its three dimensions: (knowledge of (geographical) issues in the local, regional, and global community, developing a sense of personal responsibility towards the human community, and contributing to achieving development in the local, national, and global community), and the global mindset scale with its three dimensions: (psychological, social, and cognitive), and applied to the research sample consisting of (30) students, using arithmetic averages, percentages, t-tests, and an eta-square; Several results were reached for the research, the most important of which was: (The proposed program in ethnic diversity is effective in developing: geographical identity and global mindset), then a set of recommendations and proposed research were reached.
Keywords: ethnic diversity - geographical identity - global mindset.

الكلمات الرئيسية