Investigating Omani In-service Science Teachers' Perception of Climate Change, Climate Change Anxiety Level and its Relationship with their Teaching Practices

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية- جامعة السلطان قابوس كلية التربية- جامعة بني سويف

2 Schulich School of Education, Nipissing University, 100College ‎Drive, North Bay, Canada,

المستخلص

Abstract
This study examines 450 Omani in-service science teachers' (ISSTs) perceptions and anxiety about climate change and its corresponding impact on their teaching practices. An online questionnaire was applied to the Omani ISSTs. It consisted of 31 questions pertaining to six domains: perception of climate change, reported level of climate ‎anxiety, level of stress caused by climate change, the impact of climate anxiety on cognitive ‎functioning, the impact of climate anxiety on physiological function, and teaching practices ‎pertaining to climate change. Descriptive and ANOVA statistical analyses showed that Omani ISSTs’ perception of climate change was affected by their science specialization but not their gender. The findings suggest that the Omani ISSTs had a high level of anxiety about climate change. Their teaching practices pertaining to climate change are significantly negative related to both their perception and level of climate change anxiety.
Keywords: Science, in-service teachers, climate change anxiety, perception of climate change. 
مستخلص الدراسة
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن تصور معلمي العلوم العمانيين أثناء الخدمة ومستوى قلقهم من تغير المناخ وعلاقته بممارساتهم التدريسية. وللتحقق من ذلك طُبقت استبانة إلكترونية عبر جوجل فورم على 450 معلمًا عمانيًا من معلمي العلوم أثناء الخدمة. وشملت الاستبانة 31 عبارة في ستة محاور، هى: تصور المعلمين لتغير المناخ، ومستوى القلق المدرك من تغير المناخ، ومستوى الإجهاد الناجم عن تغير المناخ، والتأثير المعرفي لتغير المناخ، والتأثير الفسيولوجي لتغير المناخ، وتأثير تغير المناخ على الممارسات التدريسية لدى معلمي العلوم أثناء الخدمة. وقد أظهرت نتائج التحليل الوصفي والإحصائي ‏باستخدام‎ANOVA ‎ أن التخصص العلمي الدقيق لهؤلاء المعلمين كان له أثر في تصورهم، وكذلك في مستوى قلقهم ‏من تغير المناخ. كما أن معلمي العلوم العمانيين أثناء الخدمة لديهم مستوى عالٍ من القلق بشأن تغير ‏المناخ. وكشفت الدراسة أيضًا عن وجود علاقة ارتباط سالب بين الممارسات التدريسية المتعلقة بتغير المناخ وكل من ‏تصور ومستوى قلق المعلمين من تغير المناخ.‏ ‏
 

الكلمات الرئيسية