فاعلية برنامج تدريبي لتحسين المسؤولية الاجتماعية لدي الطلاب الصم في المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا

المستخلص

ملخـــص:-
هدفت الدراسة الحالية إلي معرفه مدي فاعليه برنامج تدريبي لتحسين المسؤولية الاجتماعية لدي الطلاب الصم  في المرحلة الثانوية. واشتملت عينه الدراسة علي عدد (7) من الطلاب الصم  في المرحلة الثانوية وتتراوح أعمارهم من (18.5-21) عام بمتوسط قدره (19.70) سنه ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث مقياس المسؤولية الاجتماعية  من إعداد الباحث وقد أظهرت النتائج الاتي:

توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطى رتب أطفال المجموعة التجريبية فى القياسين القبلي والبعدي على مقياس المسؤولية الاجتماعي لدي الطلاب الصم في المرحلة الثانوية "،
لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي رتب درجات المجوعة التجريبية في القياسين البَعدي والتتبعي على مقياس المسؤولية الاجتماعية لدي الطلاب الصم في المرحلة الثانوية

وفي ضوء نتائج الدراسة أوصي الباحث بضرورة تحسين المسؤولية الاجتماعية لدي الافراد ذوي الاحتياجات الخاصة  ليصبحوا قادرين علي التواصل الايجابي مع الاخرين و المشاركة في بناء المجتمع .
Abstract:The current study aimed to find out the effectiveness of a training program to improve social responsibility among deaf students at the secondary stage. The study sample included (7) deaf students in the secondary stage, their ages ranged from (18.5-21) years with an average of (19.70) years. To achieve the study objectives, the researcher used the social responsibility scale prepared by the researcher. The results showed the following:
- There are statistically significant differences between the mean ranks of the children of the experimental group in the pre and post measurements on the social responsibility scale among the deaf students in the secondary stage.
- There is no statistically significant difference between the mean ranks of the experimental group scores in the two dimensional and follow-up measurements on the social responsibility scale for deaf students in the secondary stage.
In light of the results of the study, the researcher recommended the need to improve the social responsibility of individuals with special needs to be able to positively communicate with others and participate in building society.
Key Words: social responsibility, deaf, secondary school

الكلمات الرئيسية