تصور مقترح لتطوير ادارة مؤسسات التعليم قبل الجامعي في مصرعلي ضوء أزمة جائحة كوفيد 19

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم التربية المقارنة والادارة التربوية كلية التربية، جامعة حلوان

المستخلص

ملخص الدراسة:
المقدمة : لقد  ترتب علي أزمة كورونا نتائج عديدة منها : اغلاق المدارس والكساد العالمي مما أثر سلبا علي التعليم والتنمية، وتسببت أزمة الاغلاق لمؤسسات التعليم في زيادة معدلات التسرب، وزيادة فجوة عدم المساواة ،وضعف تكافؤ الفرص التعليمية، مما يقلل من فرص العرض والطلب علي التعليم نتيجة للكساد الاقتصادي وزيادة تكاليف الحياة مما يؤثر علي التنمية المستدامة في معظم دول العالم – ومنها مصر- .
المشكلة:  كيف يمكن الاستفادة من الخبرات العالمية في ادارة مؤسسات التعليم قبل الجامعي في مصر علي ضوء  جائحة كورونا 19؟
وتم تقسيم الدراسة الي أربعة محاور، هي:
المحور الأول :   مفهوم الأزمة (خصائصها الأساسية ومراحلها ونظرياتها ونماذجها) ، ومفهوم أزمة التعليم ( مفهومها ومؤشراتها وأساليب التعامل معها ).
المحور الأول : تحليل واقع ادارة الأزمة وممارساتها في مؤسسات التعليم قبل الجامعي بمصرفي أثناء أزمة الجائحة.
المحور الثاني:  تحليل واقع ادارة الأزمة وممارساتها في مؤسسات التعليم قبل الجامعي بمصرفي أثناء أزمة الجائحة.
المحور الثالث : تحديد أبرز معالم خبرات بعض الدول في ادارة مؤسسات التعليم قبل الجامعي في ظل أزمة الجائحة.
المحور الرابع: التصور المقترح- ادارة مؤسسات التعليم أثناء جائحة كورونا19 .
واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي.
واعتمدت علي اتجاهات دول: الصين – ايطاليا- ماليزيا.
وتوصلت الدراسة لعدة نتائج، منها: المبادرات الجديدة، والاستثمارات التي قد تتخذها النظم التعليمية لمواجهة الجائحة سيكون لها أثر إيجابي طويل المدى بعد الجائحة.، توفير أساليب متنوعة من التعليم عن بعد والتعليم الالكتروني كمنصات رقمية بالاضافة الي زيادة المهارات الرقمية  لدى المعلمين في بعض البلاد  وفق أهداف التعليم الوطنية.
 
Study summary
 Introduction: The Corona crisis has had many consequences, including: the closure of schools and the global recession, which negatively affected education and development, and the crisis of closure of educational institutions caused an increase in dropout rates, an increase in the inequality gap, and a weak equal educational opportunities, which reduces the opportunities for supply and demand for education. As a result of the economic recession and the increase in the cost of life, which affects the sustainable development in most countries of the world - including Egypt -.
The problem:: How can we benefit from global experiences in managing pre-university education institutions in Egypt in light of the Corona 19 pandemic?
The study was divided into four axes:
The first axis: the concept of the crisis (its basic characteristics, stages, theories and models), and the concept of the education crisis (its concept, indicators and methods of dealing with them).
The first axis: analysis of the reality of crisis management and its practices in pre-university education institutions in my bank during the pandemic crisis.
The second axis: analysis of the reality of crisis management and its practices in pre-university education institutions in my bank during the pandemic crisis.
The third axis: identifying the most prominent features of the experiences of some countries in managing pre-university education institutions in light of the pandemic crisis.
The fourth axis: the proposed scenario - managing educational institutions during the Corona 19 pandemic.
The study used the descriptive analytical method.
And it relied on the trends of countries: China - Italy - Malaysia.
The study reached several results, including: new initiatives, and investments that educational systems may take to confront the pandemic, which will have a long-term positive impact after the pandemic. Providing various methods of distance education and e-learning as digital platforms in addition to increasing the digital skills of teachers in some countries  according to National education goals.