مؤشرات العدالة الاجتماعية في سياسات التعليم العام في مصر(دراسة نقدية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أصول التربية ، كلية التربية ، جامعة الفيوم

2 کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

الملخص :
التعليم حق من حقوق الإنسان، كفلته التشريعات والقوانين، وأُضيف إليه الحق في المجانية من منطلق نشر التعليم وإرساء أسس العدالة الاجتماعية ؛ لذا سعى البحث إلى تحديد درجة التفاوت، وأبعاد تحقيق العدالة الاجتماعية بمراحل التعليم العام في الفترة من (2021:2017)، مستخدمًا في ذلك المنهج النقدي، وتوصل إلى مجموعة من النتائج، أبرزها : وجود خلل في تحقيق العدالة في سياسة الإتاحة والقبول بالتعليم العام، أن الإنفاق الحكومي على التعليم العام على قدر كبير من انخفاض الكفاية والكفاءة والعدالة، وجود خلل في نظم التقويم والامتحانات، انتشار حالات الغش الجماعي والفردي بكل مراحل التعليم، كما أشارت مؤشرات الجودة إلى وجود خلل في تطبيق معايير الجودة، والتي أشارت إلى ارتفاع كثافة الفصول، نقص الأبنية التعليمية وتهالكها، تعدد الفترات الدراسية، انخفاض تأهيل المعلمين، ارتفاع نسب الطلاب للمعلمين، غياب الرؤية الشاملة في تجديد المناهج، واستخدام طرق التدريس التقليدية . 
الكلمات المفتاحية : مؤشرات العدالة الاجتماعية، العدالة الاجتماعية، سياسات التعليم العام.
ABSTRACT:
The right to education is a human right, guaranteed by conventions and legislation. The right to free education in educational institutions was added to it in terms of spreading education and laying the foundations for social justice. Therefore, the research sought to find out the degree of disparities and the dimensions of achieving social justice in the stages of public education from 2017–2021, using the critical method. A number of important results were found out as it follows: there is a defect in achieving justice in the policy of availability and acceptance of public education. Moreover, the spending policy by the government on public education indicated the low adequacy, efficiency, and fairness. There is also a defect in the assessment and examination systems. There is a spread of collective and individual cheating in all stages of education. The quality indicators indicated to the deficit in the quality standards implementation, indicated the high density of classrooms, the lack and deterioration of educational buildings, the multiplicity of study periods, the low qualification of teachers, the high ratios of students to teachers, the absence of a comprehensive vision in the curricula renewal, the use of traditional teaching methods .  
Keywords: Indicators of Social Justice; Social Justice; Public Education Policies  

الكلمات الرئيسية