فاعلية كثافة المحتوى الإلكترونى في تنمية مهارات تصميم الإنفوجرافيك الثابت لدى طلاب تكنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج وطرق التدريس بكلية التربية بجامعة الفيوم

2 قسم تكنولوجيا التعليم بكلية التربية بجامعة حلوان

3 قسم تكنولوجيا التعليم بكلية التربية النوعية بجامعة الفيوم. 01009166610

المستخلص

:
هدف البحث إلى الكشف عن فاعلية كثافة المحتوى الإلكترونى فى تنمية مهارات تصميم الإنفوجرافيك الثابت لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.
وفى سبيل ذلك قام الباحث بتحديد المقرر المتضمن مهارات تصميم الإنفوجرافيك الثابت لدى طلاب تكنولوجيا التعليم وهو مقرر "إستخدام الحاسوب في إعداد الوسائل التوضيحية" المقرر على الفرقة الرابعة بكلية التربية النوعية بجامعة الفيوم تخصص تكنولوجيا التعليم ؛ حيث استدعت الضرورة إستخدام المنهج التجريبى مدعوما بالوصفى فجرى تقسيم العينة العشوائية وفقاً للتصميم شبه التجريبى لمجموعتين تجريبيتين نظراً لقلة الدراسات السابقة التي تناولت الموضوع البحثى بشكل مباشر مع إستعانة الباحث بأداتين هما بطاقة ملاحظة المهارات والإختبار التحصيلى وقد أسفرت النتائج عن وجود فرق دال إحصائياً لصالح المجموعة التجريبية الثانية التي درست بالكثافة الكلية للمحتوى الإلكترونى في الجانبين المهارى والمعرفى.
الكلمات المفتاحية :
             كثافة المحتوى، الإنفوجرافيك الثابت، فاعلية. 
The effectiveness of the intensity of electronic content in developing the skills of fixed infographic design for students of educational technology.
Abstract :
The research aimed to reveal the effectiveness of electronic content density in developing the skills of static infographic design among students of educational technology.
 In order to do so, the researcher selected the course that includes the skills of designing fixed infographics for students of educational technology, which is the course "Using the computer in preparing illustrative means" for the fourth year in the Faculty of Specific Education at Fayoum University, specializing in educational technology; Where it was necessary to use the experimental method supported by the descriptive method, so the random sample was divided according to the semi-experimental design into two experimental groups due to the lack of previous studies that dealt with the research topic directly, with the researcher using two tools: the skills observation card and the achievement test. The results resulted in a statistically significant difference in favor of the second experimental group. Which was studied by the total density of the electronic content in the skill and knowledge aspects.                                                                                                       key words:
Intensity of content, fixed infographics, effectiveness.

الكلمات الرئيسية