أثر تدريس الرياضيات وفق أنماط التعلم على تنمية مهارتي تخطيط وصياغة البرهان الهندسي لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية جامعة الفيوم

2 کلية التربية - جامعة الفيوم

3 کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

 

هدف البحث الحالي بشكل رئيسي إلى التعرف على أثر التدريس وفق انماط المتعلمين في تدريس الرياضيات لتلاميذ الصف الأول الإعدادي على تنمية مهارات التخطيط وصياغة البرهان الهندسي.
ولتحقيق هدف البحث؛ تم استخدام التصميم شبه التجريبي ذي المجموعتين(ضابطة, تجريبية) على عينة عشوائية بلغ حجمها (80) تلميذة خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2021/2022م, تم تقسيمها عشوائيًا؛ حيث درس تلاميذ المجموعة الضابطة(40 تلميذة) وفقًا للطريقة المعتادة, ودرست المجموعة التجريبية (40 تلميذة) وفقًا لأنماط المتعلمين ( سمعي – بصري – حركي) , وتم تطبيق أداة البحث المتمثلة في: اختبار مهارات البرهان الهندسي قبليًا وبعديًا على مجموعتي البحث بهدف تعرف الفروق بين نتائج الاختبارين القبلي والبعدي, وقد توصلت نتائج البحث إلى تفوق تلاميذ المجموعة التجريبية والذين درسوا وفقًا لانماط التعلم على تلاميذ المجموعة الضابطة والذين درسوا وفقًا للطريقة المعتادة في اختبار مهارات البرهان الهندسي. وفي ضوء ما أسفر عنه البحث من نتائج, أوصى الباحث بضرورة تضمين المناهج الدراسية أنشطة تناسب التدريس وفق أنماط التعلم وصياغتها بصورة تساعد على تنمية مهارات البرهان الهندسى . كما اقترح الباحث دراسة أثر التدريس وفق مدخل أنماط التعلم على تنمية التفكير الهندسي لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية.
الكلمات المفتاحية: ( أنماط التعلم- مهارات البرهان الهندسي)

Abstract
The current research aims at identifying the effect of learners’ styles approach in teaching mathematics to first year preparatory school students on developing planning skills and formulating Geometeric proof. To achieve the research objective, the quasi-experimental design with two groups (control, experimental) was used on a random sample of (80) female students during the second semester of the academic year 2021/2022. They are divided randomly where the students of the control group (40 female students) studied according to the usual method, and the experimental group (40 female students) studied according to the learners' styles (audio-visual- kinesthetic). The research tools of testing the skills of Geometeric proof were applied, before and after, to the two research groups in order to know the differences between the results of the pre and post tests. Results of the research showed that the students of the experimental group, who studied according to learning styles, outperformed the students of the control group, who studied according to the usual method in the test of Geometeric proof skills. In light of these results, the research recommends the need to include activities suitable for teaching according to learning styles and formulating them in a way that helps to develop Geometeric proof skills. The research also suggests studying the effect of teaching according to the learning styles approach on the development of Geometeric thinking among preparatory school students.
Keywords:  Geometeric proof skills, Learning styles

الكلمات الرئيسية