Investigating Omani In-service Science Teachers' Perception of Climate Change, ‎Climate Change Anxiety Level and its Relationship with their Teaching Practices

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج والتدريس، كلية التربية- جامعة السلطان قابوس، كلية التربية- جامعة بني سويف

2 Schulich School of Education, Nipissing University, 100College ‎Drive, North Bay, Canada,

المستخلص

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن تصور ومستوى قلق تغير المناخ لدى 450 معلمًا عمانيًا من معلمي العلوم أثناء ‏الخدمة، ‏وكذلك علاقة هذا التصور والقلق بممارساتهم التدريسية للعلوم. وقد أظهرت نتائج التحليل الوصفي والإحصائي ‏باستخدام‎ ‎ANOVA ‎‏ أن التخصص العلمي الدقيق لهؤلاء المعلمين كان له أثر في تصورهم، وكذلك في مستوى قلقهم ‏من تغير المناخ. كما ‏أن معلمي العلوم العمانيين أثناء الخدمة لديهم مستوى عالٍ من القلق بشأن تغير ‏المناخ. وكشفت الدراسة أيضًا عن وجود علاقة ‏ارتباط سالب بين الممارسات التدريسية المتعلقة بتغير المناخ وكل من ‏تصور ومستوى قلق المعلمين من تغير المناخ.‏

‎‎ ‎

Abstract

This study examines 450 Omani in-service science teachers' (ISSTs) perceptions and ‎anxiety about climate change and its corresponding impact on their teaching practices. Descriptive ‎and ANOVA statistical analyses show that Omani ISSTs’ perception of climate change was ‎affected by their science specialization but not their gender. The findings suggest that the Omani ‎ISSTs had a high level of anxiety about climate change. Their teaching practices pertaining to ‎climate change are significantly negative related to both their perception and level of climate ‎change anxiety. ‎

الكلمات الرئيسية