The Relationship Between EFL Underachievers’ Reading Comprehension Skills and Their Academic Achievement

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج وطرق التدريس-کلية التربية-جامعة الفيوم-مدينة الفيوم-جمهورية مصر العربية

2 کلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

 ملخص البحث
العلاقة بين مهارات الفهم القرائي والتحصيل الدراسي لدى منخفضي التحصيل الدراسي من متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة اجنبية
    يمثل البحث الحالي دراسة ارتباطية هدفت الى استكشاف العلاقة بين مستوى مهارات الفهم القرائي والتحصيل الدراسي في اللغة الإنجليزية كلغة اجنبية لدى منخفضي التحصيل الدراسي في المرحلة الاعدادية. وتكونت عينة الدراسة من 80 طالبة بالصف الأول الإعدادي بمدرسة التوفيق الإعدادية للبنات بمحافظة الفيوم. وقد تمثلت أدوات البحث في اختبار يقيس مهارات الفهم القرائي وتم قياس التحصيل الدراسي للغة الإنجليزية من خلال اختبار تحصيلي في اللغة الإنجليزية (الاختباران من اعداد الباحثة). وقد تم تطبيق الأدوات على عينة الدراسة ثم حساب قيمة معامل بيرسون في الارتباط بين درجات الطلاب في مهارات الفهم القرائي والتحصيل الدراسي في اللغة الانجليزية. وقد اسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة احصائية بين مستوى مهارات الفهم القرائي والتحصيل الدراسي في اللغة الانجليزية لدى طلاب العينة (عند مستوى دلالة 0.01). حيث انه كلما ارتفع مستوى الطالبات في مهارات الفهم القرائي كلما ارتفعت درجاتهم في التحصيل الدراسي للغة الإنجليزية والعكس صحيح. تقدم الدراسة بعض التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج. وهذا البحث مشتق من رسالة الدكتوراه الخاصة بالباحثة.
الكلمات المفتاحية : التحصيل الدراسى ، مهارات الفهم القرائى ، منخفضى التحصيل
 
 
Abstract
The present research paper is a correlation study that aimed at exploring the relationship between reading comprehension skills level and EFL achievement for underachievers. The study sample were 80 low intermediate-level students at El Tawfik Preparatory school for girls in El Fayoum Governorate in their first semester of the academic year (2018/2019). The participants’ age ranged between twelve and thirteen years old. The low achieving students were selected based on their scores in the reading comprehension and achievement pre-tests. The lowest 25% of them were considered underachievers. The measurement instruments were (1) a reading comprehension skills test (the post-test version, Form B) and (2) an EFL achievement test. The two instruments were prepared by the researcher. Pearson correlation coefficient analysis between the two study variables was calculated. Results indicated a statistically significant positive correlation between reading comprehension skills level and achievement in EFL at (0.01) level. That is, the higher students’ scores in reading comprehension skills test, the higher their scores in EFL achievement test and vice versa. pedagogical implications of these findings are discussed.
Key words: Correlation study, reading comprehension, reading comprehension skills, underachievers, EFL achievement

الكلمات الرئيسية