The Relationship Between EFL Underachievers’ Reading Comprehension Skills and their Writing Performance

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج وطرق التدريس-کلية التربية-جامعة الفيوم-مدينة الفيوم-جمهورية مصر العربية

2 کلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

ملخص البحث
العلاقة بين مهارات الفهم القرائي والأداء الكتابي لدى منخفضي التحصيل الدراسي من متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة اجنبية
   يمثل البحث الحالي دراسة ارتباطية هدفت الى استكشاف العلاقة بين مهارات الفهم القرائي والأداء الكتابي لدى منخفضي التحصيل الدراسي من متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة اجنبية في المرحلة الاعدادية. وتكونت عينة الدراسة من 80 طالبة بالصف الأول الإعدادي بمدرسة التوفيق الإعدادية للبنات بمحافظة الفيوم. وقد تمثلت أدوات البحث في اختبار مهارات الفهم القرائي وتم قياس الأداء الكتابي من خلال مهامه كتابية (الاختباران من اعداد الباحثة). وقد تم تطبيق الأدوات على عينة الدراسة ثم حساب قيمة معامل بيرسون في الارتباط بين درجات الطلاب في مهارات الفهم القرائي والأداء الكتابي في اللغة الانجليزية. اسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة احصائية بين مستوى مهارات الفهم القرائي والأداء الكتابي (عند مستوى دلالة 0.01). حيث انه كلما ارتفع مستوى الطالبات في مهارات الفهم القرائي كلما ارتفعت درجاتهم في الأداء الكتابي والعكس صحيح. تقدم الدراسة بعض التوصيات والمقترحات. وهذا البحث مشتق من رسالة الدكتوراه الخاصة بالباحثة.
الكلمات المفتاحية :الاداء الكتابى ، الفهم القرائى ، مهارات الفهم القرائى ، منخفضى التحصيل
 
            Abstract
            The present research paper is a correlation study that aimed at exploring the relationship between reading comprehension skills level and composition writing performance for EFL underachievers. The study sample was 80 low intermediate-level students at El Tawfik Preparatory school for girls in El Fayoum Governorate in their first semester of the academic year (2018/2019). The participants’ age ranged between twelve and thirteen years old. The low achieving students were selected based on their scores in the reading comprehension and achievement pre-tests. The lowest 25% of them were considered underachievers. The measurement instruments were (1) a reading comprehension skills test (the post-test version, Form B) and (2) a composition writing task. The two instruments were prepared by the researcher. Pearson correlation coefficient between the two study variables was computed. Results indicated a statistically significant positive correlation between reading comprehension skills level and composition writing performance in EFL at (0.01) level. That is, the higher students’ scores in reading comprehension skills, the higher their scores in EFL composition writing and vice versa. Practical implications of these findings are discussed.
Key words: Correlation study, reading comprehension, reading comprehension skills, underachievers, composition writing

الكلمات الرئيسية