تفعيل تكنولوجيا المعلومات في تطوير إدارة مؤسسات تربية طفل ما قبل المدرسة.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية - جامعة الفيوم - قسم الإدارة التعليمية وسياسات التعليم

2 أستاذ الإدارة والتخطيط والدراسات المقارنة وعميد كليتي التربية بنين القاهرة- وتربية تفهنا الأشراف- جامعة الأزهر

3 أستاذ الإدارة التربوية وسياسات التعليم المتفرغ كلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

المستخلص:
هدف البحث الحالي إلى تحديد آليات تفعيل استخدام تكنولوجيات المعلومات في إدارة مؤسسات تربية طفل ما قبل المدرسة, من خلال التعرف علي الاساس النظري لمفهوم تكنولوجيا المعلومات, ومعرفة واقع تكنولوجيا المعلومات في إدارة مؤسسات تربية طفل ما قبل المدرسة, ومعوقات استخدام تكنولوجيا المعلومات في إدارة مؤسسات تربية طفل ما قبل المدرسة, واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي لمناسبته لموضوع البحث, وتوصل البحث إلى عدة نتائج من أهمها: توجد مجموعة من معوقات استخدام تكنولوجيا المعلومات في إدارة مؤسسات تربية طفل ما قبل المدرسة مثل: محدودية استفادة العاملين في مؤسسات تربية طفل ما قبل المدرسة من التكنولوجيا في عملية التدريب عن بعد والتعلم الذاتي, ووجود قصور في الموارد المالية لشراء الاجهزة التكنولوجية, ويوجد نقص واضح في إعداد الإداريين المدربين علي استخدام التقنيات الحديثة, وتوصل البحث إلي عدة آليات للتفعيل منها: تنظيم دورات تدريبية للعاملين بمؤسسات تربية طفل ما قبل المدرسة علي أحدث التطبيقات التكنولوجية, وأن بشارك العاملين بمؤسسات تربية طفل ما قبل المدرسة في برامج التدريب عن بعد والتعلم الذاتي.
Abstract
the current research aimed to determine the mechanisms of activating the use of information technologies in managing institutions for raising a preschool child, through identifying the theoretical basis of the concept of information technology, and knowing the reality of information technology in managing institutions for raising a preschool child, and the obstacles to using information technology in the management of educational institutions Preschool children, and the study used the descriptive approach to its relevance to the topic of the research, and the research reached several results, the most important of which are: There is a set of obstacles to using information technology in managing institutions for raising a pre-school child, such as: The limited use of technology for workers in institutions to raise a preschool child from technology In the process of remote training and self-learning, and the lack of financial resources to purchase technological devices, and there is a clear lack of preparation of administrators trained in the use of modern technologies, and the research reached several activation mechanisms, including: Organizing training courses for workers in institutions of raising a pre-school child on the latest applications Technological, and that employees of preschool institutions participate in distance training and self-learning programs.