فعالية برنامج إرشادى عقلاني إنفعالي سلوكي لخفض القلق وأثره فى تحسين أساليب مواجهة الضغوط النفسية الناتجة عن جائحة كورونا لدى طلبة الجامعة ذوى الإعاقة البصرية وأمهاتهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مرکز رعاية ذوي الإحتياجات الخاصة -کلية الآداب -جامعة الفيوم

المستخلص

الملخص:
  هدفت الدراسة إلى خفض مستوى القلق لدى طلبة الجامعة ذوى الإعاقة البصرية وإيضاح أثر ذلك فى تحسين أساليب مواجهة الضغوط النفسية الناتجة عن جائحة كورونا لدى أمهاتهم، وطبق البحث على عينة قوامها (10) من طلبة الجامعة ذوى الإعاقة البصرية وأمهاتهم والمقيدين بكلية الآداب والمترددين على مركز رعاية وتأهيل ذوى الإحتياجات الخاصة بجامعة الفيوم . تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعتين تجريبية وضابطة قوام كل منها (5) طلاب مع أمهاتهم، واشتملت أدوات الدراسة الحالية على مقياس القلق الناتج عن جائحة كورونا والآثار الناجمة عنه، ومقياس أساليب مواجهة الضغوط النفسية، والبرنامج الإرشادى القائم على العلاج العقلاني الإنفعالي السلوكي. ولقد أسفرت نتائج الدراسة عن فعالية البرنامج القائم على العلاج العقلاني الإنفعالي السلوكي في خفض مستوى القلق لدى طلبة الجامعة ذوى الإعاقة البصرية و تحسين أساليب مواجهة الضغوط النفسية لدى أمهاتهم.
 
 
الكلمات المفتاحية: الإرشاد العقلاني الإنفعالي السلوكي – طلبة الجامعة ذوي الإعاقة البصرية – القلق والضغوط النفسية وأساليب مواجهتها – جائحة كورونا.
 
Effectiveness of a Mental, Emotional and Behavioral Counseling Program to Reduce Anxiety, and its Impact on Improving Methods of Coping with the Psychological Stress Resulting from Corona Pandemic among University Students with Visual Disabilities and their Mothers
 
 
Dr. Amany Galal Mohammad Morsy
 
Specialist at the Center of Care and Rehabilitation of People with Special Needs, Fayoum University
 
Abstract
This study aimed to reduce anxiety among university students with visual disabilities and its impact on improving methods of coping with the psychological stress resulting from Corona pandemic among their mothers. A sample of students with special needs at Fayoum University were divided into two experimental and control groups, each consisting of (5) students with their mothers. The tools of the study included the scale of anxiety resulting from Corona pandemic and its effects, scale of methods of coping with psychological stress, and a counseling program based on mental emotive behavioral therapy. Results of the study showed effectiveness of the program based on mental emotive behavioral therapy in reducing the level of anxiety among university students with visual disability and improving the methods of coping with psychological stress among their mothers.
Keywords: Mental Emotional Behavioral Counseling , University Students with Visual Disabilities , Anxiety and Psychological Stress and Methods of Confronting them , and Corona Pandemic.

الكلمات الرئيسية