فاعلية برنامج تدريبي قائم على البحوث الإجرائية لتنمية مهارات التدريس التأملي والكفاءة البحثية لدى الطلاب/ المعلمين بشعبة الملابس الجاهزة بكلية التربية - جامعة حلوان في ضوء رؤية مصر 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

المستخلص
استهدف هذا البحث التحقق من فاعلية برنامج تدريبي قائم على البحوث الإجرائية لتنمية مهارات التدريس التأملي والكفاءة البحثية، وتكونت عينة البحث من (12) طالبة معلمة شعبة الملابس الجاهزة بكلية التربية – جامعة حلوان، وتم استخدام تصميم المجموعة التجريبية الواحدة؛ للإجابة عن أسئلة البحث والتحقق من فروضه. وتضمنت أدوات البحث بطاقة ملاحظة مهارات التدريس التأملي، ومقياس الكفاءة البحثية. وقد أسفرت النتائج عن أولاً: وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة مهارات التدريس التأملي لصالح التطبيق البعدي. ثانيًا: وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لمقياس الكفاءة البحثية لصالح التطبيق البعدي. ثالثًا: وجود علاقة ارتباطية موجبة بين نمو مهارات التدريس التأملي ونمو الكفاءة البحثية لدى طالبات المجموعة التجريبية، وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج البحث تم وضع عددًا من التوصيات والمقترحات.
الكلمات المفتاحية: البحوث الإجرائية، مهارات التدريس التأملي، الكفاءة البحثية، رؤية مصر 2030م، تخصص الملابس الجاهزة.
 
Effectiveness of a training Program based on Action Research in Developing Reflective Teaching Skills and Research Efficiency of Student Teachers Specializing in Ready-Made Garments at Faculty of Education – Helwan University in Light of Egypt's Vision 2030
Abeer Kamal Mohamed Othman
Assistant professor of Curricula and Methods of Teaching Industrial Education Faculty of Education - Helwan University
Abstract
This research aimed to investigate the effectiveness of a training program based on action research in developing reflective teaching skills and research Efficiency of student teachers in light of Egypt's vision 2030. The research sample included 12 female student teachers Specializing in ready-made garments at Faculty of Education, Helwan University. One experimental group research design was used to answer the research questions and prove its hypotheses. The research tools included a Observation Card of reflective teaching skills and a research efficiency scale.  Results revealed, first, a statistical significant difference between the mean score of the pre and post application of the Observation Card in favor of the post application scores; second, a statistical significant difference between the mean score of the pre and post application of the research efficiency scale in favor of the post application scores. Finally, there was a positive correlation between developing the reflective teaching skills and the research efficiency among the research group. Pedagigical implications and future research issues are disscussed based on the research findings.
 
Keywords: Action research, Reflective teaching, Research efficiency, Egypt's vision 2030, Ready-made garments

الكلمات الرئيسية