مستوى ممارسة التعلم المنظم ذاتيًّا لدى طالبات كلية التربية بجامعة الملك سعود في ضوء المرحلة الدراسية والعمر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملك سعود

المستخلص

ملخص الدراسة
     هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى ممارسة التعلم المنظم ذاتيًّا لدى طالبات كلية التربية بجامعة الملك سعود في ضوء المرحلة الدراسية والمرحلة العمرية. واستُخدم المنهج الوصفي المقارن في هذه الدراسة. وتكونت عينة الدراسة من 272 طالبة من طالبات الدراسات العليا بكلية التربية بجامعة الملك سعود من مختلف التخصصات. وتم استخدام مقياس التعلم المنظم ذاتيًّا المعد من قبل الباحث، والمكون من 40 فقرة موزعة على أربعة أبعاد فرعية: التنظيم المعرفي، والتنظيم ما وراء المعرفي، وتنظيم بيئة التعلم، والتنظيم الذاتي. وأظهرت النتائج أن مستوى ممارسة التعلم المنظم ذاتيًّا لدى طالبات كلية التربية بجامعة الملك سعود كان مرتفعاً على مستوى المجموع الكلي للتعلم المنظم ذاتيًّا، وعلى مستوى الأبعاد الأربعة. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المرحلة الدراسية (دكتوراه - ماجستير) على مستوى المجموع الكلي للتعلم المنظم ذاتيًّا، وعلى مستوى الأبعاد الأربعة، وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المرحلة العمرية (ما بين 22-28 سنة - ما بين 29-36 سنة- 37 سنة فأكثر) على مستوى المجموع الكلي للتعلم المنظم ذاتيًّا وعلى مستوى الأبعاد الأربعة. وتم في الختام تقديم عدد من التوصيات والمقترحات.
كلمات مفتاحية: التعلم المنظم ذاتيًّا، طالبات الجامعة، كلية التربية، جامعة الملك سعود.
The level of practicing Self-Regulated Learning among female students in the College of Education at King Saud University in the light of the study stage and age
Abstract
     The study aimed to identify the level of self-regulated learning among female students in the College of Education at King Saud University in the light of the study and age stage. The study used a descriptive and comparative methodology. The study sample consisted of 272 female postgraduate students from various disciplines in the College of Education at King Saud University. A self-regulated learning scale prepared by the researcher was used which consisted of 40 items divided into four dimensions: cognitive organization, metacognitive organization, learning environment organization, and self-regulation. The results showed that the level of practicing Self-Regulated Learning for female students in the College of Education at King Saud University came within the high level at the sum total and the sum of the four dimensions of self-regulated learning. The results also showed that there were no statistically significant differences according to the educational stages (Ph.D. – M.A.) at the total and the sum of the four dimensions of self-regulated learning, and there were no statistically significant differences according to the age stages (between 22-28 years, between 29-36 years, and 37 years and over) at the total and the sum of the four dimensions of self-regulated learning. In conclusion, several recommendations and suggestions were proposed.
 
Keywords: self- regulated learning, female university students, College of Education, King Saud University.

الكلمات الرئيسية