فاعلية برنامج مقترح في قضايا علم نفس السعادة باستخدام استراتيجية الرحلة المعرفية عبر الويب لتحسين مستوي الرفاهية النفسية وتنمية مهارات التفكير التخيلي لدى الطلاب المعلمين شعبة علم النفس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق تدريس علم النفس کلية التربية جامعة لافيوم

المستخلص

ملخص البحث                                   
تمثلت مشكلة البحث في وجود تدني في مستوي الرفاهية النفسية وضعف في مهارات التفكير التخيلي لدي طلاب كلية التربية _ شعبة علم النفس_ وذلك في ظل ما يدرس لهم من من مقررات دراسية وما يتبع من استراتيجيات وطرق تدريس, واستخدام طرق التدريس التقليدية التي تقدمه للطلاب في صورة معلومات وحقائق مجزأة ؛ ولذا اقترح برنامجًا في قضايا علم نفس السعادة لتنمية مهارات التفكير التخيلي والرفاهية النفسية للطلاب المعلمين شعبة علم النفس باستخدام استراتيجية الرحلة المعرفية عبر الويب؛ وهدف البحث إلى الكشف عن فاعلية برنامج مقترح في قضايا علم نفس السعادة لتحسين مستوي الرفاهية النفسية وتنمية مهارات التفكير التخيلي للطلاب المعلمين، واستخدم المنهج الوصفى والمنهج التجريبى، وتضمنت أدوات البحث قائمة بقضايا علم نفس السعادة، قائمة بأبعاد الرفاهية النفسية, وقائمة بمهارات التفكير التخيلي، كتاب الطالب المعلم، ودليل المعلم، مقياس الرفاهية النفسية، واختبار التفكير التخيلي، وتكونت عينة البحث من (32) طالبًا وطالبة من الطلاب المعلمين شعبة علم النفس، وقد أسفرت نتائج البحث في مجملها عن فاعلية البرنامج المقترح في قضايا علم نفس السعادة لتحسين مستوي الرفاهية النفسية وتنمية مهارات التفكير التخيلي للطلاب المعلمين شعبة علم النفس باستخدام استراتيجية الرحلة المعرفية عبر الويب، وبذلك تحقق الهدف الأساسي للبحث، وأوصى البحث بضرورة إعادة تنظيم مقررات علم النفس في ضوء الواقع المعاش؛ ليكون الطلاب على وعي بما يدور بهم حتى لا يكون ما نعلمه لطلابنا منعزلاُ عن جوانب الحياة التي يعيشونها ويتفاعلون معها فقد يكون في هذا الأمر ما يقلل الفجوة بين الجانب النظري والجانب التطبيقي.
Abstract
The research problem was represented in the existence of a deficiency in the psychological well-being level and the weakness of the imaginative thinking skills among the students in the Faculty of Education – Psychology Department. This problem appears in light of the courses taught to them and the strategies and teaching methods followed in these courses and the use of traditional teaching methods provided to students in the form of fragmented information and facts. Thus, a program was suggested in issues regarding happiness psychology to develop imaginative thinking skills and psychological well-being among pre-service teachers in Psychology Department using the web quest strategy. The research aimed at identifying the effectiveness of a suggested program in happiness psychology issues to improve the level of psychological well-being and develop imaginative thinking skills for pre-service teachers in Psychology Department. The descriptive and quasi-experimental methods were used. The following research instruments were used: a list of psychological happiness issues, a list of psychological well-being dimensions, a list of imaginative thinking skills, the pre-service teacher's book, the teacher's guide, the psychological well-being scale, and the imaginative thinking test. The research sample consisted of (32) male and female pre-service teachers in the Department of Psychology. The research results, in general, resulted in the effectiveness of the suggested program in the issues related to happiness psychology to improve the psychological well-being level and to develop imaginative thinking skills among pre-service teachers in the Psychology Department .The research was carried out by using the web quest strategy. Hence, the main aim of the research achieved. It was recommended that there is a need to reorganize the psychology courses in light of the real life. That helps students be aware of what is going on with them .Therefore, what is taught to our students is not isolated from the life aspects that they live and interact with. This matter may reduce the gap between the theoretical part and the applied one.
key words: Issues Happiness Psychology, Web Quest  Strategy, Psychological Well-Being, Imaginative Thinking Skills

الكلمات الرئيسية