مهارات مقترحة للتعرف على التلميذات الموهوبات في المرحلة الابتدائية باستخدام الأنشطة العلمية الإثرائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

مستخلص:
          هدفت الدراسة إلى إبراز دور الأنشطة العلمية الإثرائية في التعرف على التلميذات الموهوبات، وإعداد قائمة بمهارات التعرف على التلميذات الموهوبات ومن ثم التعرف على آراء الخبراء في أهمية وأولوية المهارات المقترحة للتعرف على التلميذات الموهوبات في المرحلة الابتدائية باستخدام الأنشطة العلمية الإثرائية. واستخدام المنهج الوصفي (بالأسلوب المسحي). وتضمنت عينة الدراسة عينة قصدية من الخبراء وبلغ عددهم (١٠) خبراء. وقد توصلت نتائج الدراسة إلى قائمة بالمهارات المقترحة للتعرف على التلميذات الموهوبات في المرحلة الابتدائية باستخدام الأنشطة الإثرائية؛ حيث اشتملت على (١٢) مهارة. بالإضافة إلى ذلك أوضحت النتائج أن مهارات (التفكير الإبداعي، البحث العلمي، حل المشكلات، الملاحظة، التصنيف، التفكير الناقد، التنبؤ، المقارنة، القياس) حصلت على أعلى قيمة في المتوسط الحسابي حيث بلغت (3)، في حين مهارات (الخيال الواسع، التلخيص، الاتصال والتواصل) حصلت على أقل متوسط حسابي بلغ (2.2). وفي ضوء النتائج قدمت الدراسة عددًا من التوصيات، منها، الإفادة من المهارات المقترحة التي توصلت إليها هذه الدراسة وتطبيقها في التعرف على التلميذات الموهوبات في المرحلة الابتدائية.
Abstract:
     The study aimed to highlight the role of scientific enrichment activities in identifying the gifted students, and preparing a list of skills to identify the gifted students, and then identifying expert opinions on the importance and priority of the proposed skills to identify gifted students in primary stage using scientific enrichment activities. Using the descriptive approach (surveying style). The sample was purposefully consisted of (10) experts. The results of the study showed a list of suggested skills to identify gifted female students in elementary stage using Scientific Enrichment Activities; It included (12) skills. In addition, the results showed that the skills (creative thinking, scientific research, problem solving, observation, classification, critical thinking, prediction, comparison, measurement) got the highest value in the arithmetic mean, which amounted to (3), while skills (broad imagination, Summarizing, Communication and Communication) I got the lowest arithmetic average of (2.2). Finally, and in the light of the results, the study presented a number of recommendations, such as benefiting from the the suggested skills found in this study and applying them in identifying gifted female students in the primary stage.
Key Words: Scientific activities, enrichment, Identifying the gifted, Sciences, Giftedness

الكلمات الرئيسية