برنامج مقترح قائم على استخدام استراتيجية التعلم بالمشروعات عبر منصة أكادوكس لتنمية بعض المتطلبات التكنولوجية اللازمة لتدريس الجغرافيا ومهارات التواصل الاجتماعى لدى الطلاب المعلمين شعبة الجغرافيا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الفيوم.کلية التربية

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث الحالى إلى قياس فاعلية برنامج مقترح قائم على استخدام استراتيجية التعلم بالمشروعات عبر منصة أكادوكس لتنمية المتطلبات التكنولوجية اللازمة لتدريس الجغرافيا ومهارات التواصل الاجتماعى لدى الطلاب المعلمين شعبة الجغرافيا، وتم استخدام المنهج التجريبى/ التصميم شبه التجريبى، وتكونت مجموعة البحث من طلاب الفرقة الرابعة (شعبة الجغرافيا) بكلية التربية-جامعة الفيوم والتى درست البرنامج المقترح باستخدام استراتيجية التعلم بالمشروعات عبر منصة أكادوكس، وتكونت أدوات البحث من اختبار وبطاقة ملاحظة لقياس أداءات الطلاب في المتطلبات التكنولوجية اللازمة لتدريس الجغرافيا المتمثلة في (إعداد دروس الجغرافيا باستخدام برنامج ال Powerpoint، استخدام المنصات التعليمية، إعداد فيديو تعليمى ببرنامج ال Movie Maker، إعداد دروس الجغرافيا في صورة كتاب إلكترونى)، ومقياس مهارات التواصل الاجتماعى والذى تضمن المهارات التالية (التغذية الراجعة، المناقشة، التحاو، طرح الأسئلة، التعامل مع الواقع الافتراضى، مشاركة الملفات، التفاعل ) الذى تم تطبيقهم قبليًا وبعديًا على الطلاب مجموعة البحث، حيث أثبتت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطى درجات الطلاب مجموعة البحث فى التطبيق القبلى والبعدى لكل من بطاقة الملاحظة، ومقياس التواصل الاجتماعى لصالح التطبيق البعدى، مما يدل على فاعلية البرنامج المقترح القائم على استخدام استراتيجية التعلم بالمشروعات عبر منصة أكادوكس فى تنمية المتطلبات التكنولوجية اللازمة لتدريس الجغرافيا ومهارات التواصل الاجتماعى لدى طلاب الفرقة الرابعة شعبة الجغرافيا، وأوصى البحث بضرورة الاهتمام بتنمية المهارات التكنولوجية لدى المعلمين قبل وأثناء الخدمة لمسايرة التقدم التكنولوجى وتنمية الاتجاه نحو استخدامها فى التدريس، مراجعة برامج إعداد الطلاب المعلمين بحيث تركز على التطورات التكنولوجية الحديثة وتدريبهم عليها ضمن مقررات طرق التدريس، والتدريس المصغر،وأثناء فترة التربية العملية، نشر الوعى بين أعضاء هيئة التدريس بأهمية استخدام استراتيجية التعلم بالمشروعات والمنصات التعليمية فى التدريس بما يسهم فى تطوير التعليم الجامعى.
Research Abstract
            The current research aimed at investigating the effectiveness of a proposed program based on project-based learning strategy through the Acadox platform in developing the technological requirements necessary for teaching geography and social communication skills among student teachers at the Geography section. The experimental approach / quasi-experimental design was used, and the research group consisted of the fourth year students (Geography section) at the Faculty of Education - Fayoum University, who studied the proposed program based on the project-based learning strategy through the Acadox platform. The research instruments included a test and an observation sheet to measure students’ performance in the technological requirements necessary for teaching geography (which are represented in preparing geography lessons using the Powerpoint program, using educational platforms, preparing an educational video with the Movie Maker program, and preparing geography lessons in the form of an e-book), in addition to a socio- communication skills scale, which included the following skills (feedback, discussion, dialogue, posing questions, dealing with virtual reality, file sharing, and interaction) that were applied before and after implementing the treatment to the research group students. The research results proved that there was a statistically significant difference between the mean scores of the research group students in the pre and post applications of both of the observation sheet and the social communication skills scale in favor of the post application, which indicates the effectiveness of the proposed program based on the project-based learning strategy through the Acadox platform in developing the technological requirements necessary for teaching geography and social communication skills among the fourth year students at Geography section.  Therefore, the research recommended the need to pay attention to the development of technological skills among teachers before and during service to keep pace with technological progress and develop the attitude towards its use in teaching; reviewing student-teacher preparation programs so that they focus on modern technological developments and providing training within the courses of teaching methods, micro-teaching, and during the period of practical teaching, as well as spreading awareness among faculty members of the importance of using project-based learning and platforms  in teaching in a way that contributes to the development of university education.
 
Keywords: Project-Based Learning Strategy, Acadox Platform, Technological Requirements, Social Communication Skills, Student Teachers, Geography Section, Faculty of Education.

الكلمات الرئيسية