فاعلية نموذج مكارثي (Mc Carthy) في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات التفكير التوليدي لدى طلاب الصف الثاني الثانوي العام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 الواسطى

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد كلية التربية – جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البـحث
عنوان البحث: فاعلية نموذج مكارثي (Mc Carthy) في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات التفكير التوليدي لدى طلاب الصف الثاني الثانوي العام
هدفت الدراسة إلي التعرف على: فاعلية نموذج مكارثي (Mc Carthy) في تدريس الرياضيات لطلاب الصف الثاني الثانوي العام وأثره على تنمية مهارات التفكير التوليدي؟ " وللتعرف على هذا الأثر قام الباحث بدراسة نظرية حول التفكير والتفكير التوليدي عامة وفي الرياضيات  خاصة. وقام الباحث بدراسة تجريبية تكونت عينة البحث من ( 48) طالبًا وطالبة  من طلاب الصف الثاني الثانوي العام بمدارس مدينة الواسطى محافظة بني سويف. وتم تقسيمها عشوائيا، إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، حيث درس طلاب المجموعة التجريبية ( 24 طالب) وحدة "الهندسة والقياس" باستخدام نموذج مكارثي بينما درس طلاب المجموعة الضابطة (24 طالب) بالأساليب المعتادة.
   وتوصلت الدراسة إلى تفوق الطلاب الذين درسوا باستخدام نموذج مكارثي (Mc Carthy)علي الطلاب الذين درسوا  بالأساليب المعتاده في التفكير التوليدي في الرياضيات . وفى ضوء ما أسفرت عنه الدراسة من نتائج أوصي الباحث بضرورة الاهتمام بتطوير محتوى منهج الرياضيات بالمرحلة الثانوية وفق معايير نموذج مكارثي(Mc Carthy).
كما اقترحت الدراسة الاهتمام بإعداد أدلة مناهج الرياضيات تتضمن دروسا منظمة وفق الخطوات الإجرائية لمعايير نموذج مكارثي (Mc Carthy).
الكلمات المفتاحية: نموذج مكارثي – تدريس الرياضيات – التفكير التوليدي
Abstract
Study Title:The Efficacy of Mc Carthy Model in Teaching Mathematics to Develop Generative Thinking among Secondary Stage Students.
The study aimed to identify: the Efficacy of the Mc Carthy model in teaching mathematics to second-year high school students and its effect on the development of generative thinking skills? " In order to identify this effect, the researcher studied a theory about thinking and generative thinking in general and mathematics in particular. The researcher conducted an experimental study. The research sample consisted of (48) male and female students of the second year of general secondary school in Al-Wasta city schools, Beni Suef governorate. And it was divided randomly, into two experimental and control groups, where students studied the experimental group (24 students) the "Engineering and Measurement" unit using Mc Carthy’s model, while the control group (24 students) studied using the usual methods. The study found that students who studied using Mc Carthy’s model outperformed students who studied using the usual methods of generative thinking in mathematics. In light of the results of the study, the researcher recommends that attention should be paid to developing the content of the mathematics curriculum at the secondary stage according to the Mc Carthy Model criteria. The study also suggested interest in preparing mathematics curriculum guides that include lessons organized according to procedural steps for Mc Carthy’s model criteria.
Keywords:(McCarthy-Model)-MathematicsTeaching-GenerativeThinking

الكلمات الرئيسية