أثر التفاعل بين نمط عرض المهارة التكنولوجية (القائم على النص/ القائم على الإنفوجرافيك) في بيئة الكتب الإلكترونية وأسلوب التعلم (الاعتماد/ الاستقلال عن المجال الإدراكي) على تنمية مهارة إدارة المراجع العلمية باستخدام برنامج EndNote لدى طلاب الدراسات العليا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية جامعة الفيوم

2 کلية البنات جامعة عين شمس

3 كلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

المستخلص: هدف البحث إلى الكشف عن أثر التفاعل بين نمطين من أنماط عرض المهارة التكنولوجية (القائم على النص- القائم على الإنفوجرافيك) وأسلوب التعلم (الاعتماد – الاستقلال عن المجال الإدراكي) على تنمية مهارة إدارة المراجع العلمية لطلاب الدراسات العليا تخصص تكنولوجيا التعليم، ومن أجل تحقيق هذا الهدف، قامت الباحثة بتطوير تصميمين لعرض المهارة التكنولوجية داخل الكتب الإلكترونية، الأول؛ قائم على النص، والثاني؛ قائم على الإنفوجرافيك. كما أعدت أدوات البحث التي تمثلت في اختبار لقياس الجوانب المعرفية مهارة إدارة المراجع العلمية، وبطاقة ملاحظة لقياس الجانب الأدائي مهارة إدارة المراجع العلمية. وتم تطبيق المعالجات والأدوات على عينة قوامها (54) طالبًا من طلاب الدراسات العليا تخصص تكنولوجيا التعليم بكليات التربية بجامعات (عين شمس، الفيوم، حلوان، القاهرة كلية الدراسات العليا)، وأظهرت نتائج البحث أن نمط العرض القائم على النص كان أكثر فاعلية للطلاب المعتمدين، بينما كان نمط العرض القائم على الإنفوجرافيك أكثر فاعلية للطلاب المستقلين وذلك في تنمية الجانب المعرفي مهارة إدارة المراجع العلمية، ووجود أثر لاختلاف أساليب التعلم لصالح الطلاب المستقلين في كل من درجات الاختبار وبطاقة ملاحظة الأداء البعدي، ووجود أثر للتفاعل بين نمط العرض وأسلوب التعلم في درجات اختبار الجانب المعرفي، وعدم وجود أثر لهذا التفاعل في درجات تقدير بطاقة ملاحظة الأداء البعدي. وفي ضوء ذلك تمت كتابة التوصيات المناسبة.
الكلمات المفتاحية: الكتب الإلكترونية، أنماط عرض المهارة، أساليب التعلم، إدارة المراجع العلمية، EndNote، الإنفوجرافيك.
 
Abstract:
The aim of this research is to detect the impact of the interaction between  two patterns of technological skills presentation (text-based and infographic-based) and the learning style (dependence - independence) on developing some scientific references management skills needed for postgraduate students majoring in educational technology. The researcher developed two designs (text-based and infographic-based) of e- book, and prepared the research tools which represented on  a test to measure the cognitive aspects of scientific references management skills, and an observation card of the performance side of scientific references management skills. The tools were applied to a sample of (54) for postgraduate students specialized in educational technology (professional diploma - special diploma) from the faculties of education from several Egyptian universities (Fayoum - Helwan - Faculty of Post Graduate Studies of Education - Cairo University - Ain Shams), and the results of the research showed that; electronic book with text-based presentation pattern is more effective for dependent students in learning the cognitive aspect of scientific references management skills than the infographic-based,  the presentation pattern of the infographic-based is more effective for students independent in learning the cognitive aspect of scientific references management skills, The electronic book with two patterns of presentation (text-based and infographic-based) worked on developing the performative side of the scientific references management skills of independent  and dependent students both, There is an effect of the interaction between the pattern of presentation the electronic book and the learning style on the development of the cognitive aspect of scientific references management skills, There is no effect of the interaction between the presentation pattern  of the electronic book and the learning style on developing the performative aspect of scientific references management skills. In the light of this, recommendations have been written.
Key Words: Electronic books, presentation pattern of technological skills, dependent and
independent learning style, scientific references management.
 

الكلمات الرئيسية