فاعلية استخدام استراتيجية لعب الأدوار في تدريس موضوع التغذية السليمة لتنمية مهارة تقدير الذات لدى الطالبات المعاقات سمعيا بالمرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية - جامعة الفيوم

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم وعميد کلية التربية السابق ورئيس قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة الفيوم

3 مناهج وطرق تدريس الاقتصاد المنزلى- جامعة حلوان

المستخلص

مستخلص البحث 
        هدف البحث الى التعرف على فاعلية استخدام استراتيجية لعب الدور في تنمية مهارة تقدير الذات لدى الطالبات المعاقات سمعيا بالمرحلة الثانوية من خلال تدريس موضوع في التغذية السليمة، وتكونت عينة الدراسة من (13) طالبة من طالبات الصف الثالث الثانوي المعاقات سمعيا بمدرسة الأمل للصم وضعاف السمع بالفيوم وشملت أدوات البحث دليلا للمعلمة وكراسة أنشطة للطالبة مترجمين للأبجدية الاشارية ومزودين بصور واشارات وكذلك مقياس لمهارة تقدير الذات ، وتم ترجمته للأبجدية الاشارية .
         وتوصلت نتائج البحث الى وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي رتب درجات الطالبات في كل من التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لمقياس تقدير الذات لدى المجموعة التجريبية وذلك لصالح التطبيق البعدي، ولتحديد فاعلية استراتيجية لعب الدور فى تنمية مهارة تقدير الذات قامت الباحثة بحساب النسبة المعدلة للكسب ودلالتها لمقياس تقدير الذات واتضح أن النسبة المعدلة للكسب لمقياس تقدير الذات متوسطة تساوى (0.83) مما يدل على فاعلية استخدام استراتيجية لعب الدور فى الجوانب التى يقيسها مقياس تقدير الذات.
Abstract
Researcher name: Somaia Atia Hashem Mohammad Al-Zini
Research title: The Effectiveness of using a rol- playing strategy in teaching proper nutrition to develop Self-Esteem Skills of Hearing Impaired Secondary Stage Female Students.
Department: Curricula and Teaching Methods
Specialization: Curricula and methods of teaching home economics
Faculty: Faculty of  Education
University: Fayoum University
        The research objective is to identify Effectiveness of using a rol-playing strategy in teaching proper nutrition to develop Self-Esteem Skills of Hearing Impaired Secondary Stage Female Students by using the proposed unit in feeding.
The research sample consisted of (13) students from the third grade of secondary school with hearing disabilities in Al-Amal School for the Deaf and Hard Hearing in Fayoum. The research tools included guidebook for the teacher and a student's activities brochure, translated into the indicative alphabet and supported with pictures and signs, as well as a scale for Self-Esteem skills. It was translated into the indicative alphabet.
         The results of the research are the existence of a statistically significant difference between the mean of the students' grades in both the pre- and the post-application of the self-esteem scale for the experimental group in favor of the post application. In order to determine the effectiveness of using a rol- playing strategy in developing self-esteem skills, the researcher calculated the adjusted percentage of gain and its significance in the self-esteem scale.  As for the self-esteem scale, a mean is equal to (0.83), which indicates the effectiveness of using a rol- playing strategy in the aspects measured by the self-esteem scale