أثر التفاعل بين الرسوم المتحركة والأسلوب المعرفى في تنمية بعض مهارات التواصل الاجتماعى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية - جامعة الفيوم - قسم المناهج وطرق التدريس تخصص تکنولوجيا تعليم

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم وعميد کلية التربية السابق ورئيس قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة الفيوم

3 جامعة حلوان - کلية التربية - قسم تکنولوجيا ابتعليم

المستخلص

ملخص البحث
 هدف البحث الحالي إلى تنمية بعض مهارات التواصل الاجتماعي  لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وذلك من خلال تصميم برنامج نمط زمن تحوير الرسوم المتحركة عبر الانترنت واثر تفاعله مع الأسلوب المعرفي، في ضوء اتباع نموذج التصميم التعليمي المقترح لهذا البحث، وقد اُستُخدم في هذا البحث المنهج الوصفي في مرحلة الدراسة والتحليل، والمنهج التجريبي عند قياس فاعلية تصميم برنامج نمط تحوير الرسوم المتحركة عبر الانترنت ( سريع – طبيعي - بطيئ) لتنمية مهارات التواصل الاجتماعي  لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ، ولقد ضمت إجراءات البحث اختيار عينة من تلاميذ الصف الأول الإعدادي ، وتم تقسيم العينة عشوائيًا إلى ست مجموعات  تجريبية ، وعدد تلاميذ العينة 70 طالبة، وتمثلت أدوات البحث في المعايير الفنية، والتربوية، والتقنية لإنتاج برنامج الرسوم المتحركة ، واختبار لتصنيف عينة البحث إلى مجموعتين ( الاندفاع /التروى ) اخـتبار تزاوج الأشكال المألوفة ، و مقياس مهارات التواصل الاجتماعي ، وتم التأكد من صدق هذه الأدوات وثباتها، ثم تطبيقها على عينة البحث، ثم حساب النتائج ومعالجة البيانات إحصائيًا بتطبيق أساليب المعالجة الإحصائية المناسبة باستخدام البرامج الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS وعرض قائمة من التوصيات المقترحة للاستفادة من نتائج البحث، وتوصل البحث الحالي الى وجود يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة، (۰٫۰5) بين متوسطي رتب درجات تلاميذ المجموعات التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس مهارات التواصل الاجتماعي لصالح التطبيق البعدي، ولا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (۰٫۰5) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعات التجريبية قبل وبعد في مقياس مهارات التواصل الاجتماعى للأسلوب المعرفي (المتروي / المندفع) لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية , لصالح التطبيق البعدي ، يوجد تفاعل بين بين نمط تحوير ( سريع – طبيعي - بطيئ) ، داخل برنامج الرسوم المتحركة عبر الإنترنت والأسلوب المعرفي (المتروي / المندفع)  على مهارات التواصل الاجتماعى بين تلاميذ المجموعات التجريبية الست، كما شمل البحث مناقشة تلك النتائج وتقديم تفسير لها.
 
Abstract :
The aim of the current research is to develop some social communication skills among middle school students, through designing a time pattern program for modifying  Morphing Animation via the Internet and the effect of its interaction with the cognitive method, in light of following the proposed instructional design model for this research, and this research has used the descriptive approach in the stage Study, analysis, and experimental approach when measuring the effectiveness of designing an online animation pattern modulation program (fast - natural - slow) to develop social communication skills among middle school students. The research procedures included selecting a sample of middle school students, and the sample was randomly divided into six Experimental groups, and the number of sample students is 70 students, and the research tools consisted of the technical, educational, and technical standards for producing an animation program, and a test to classify the research sample into two groups (impulsivity / reflection), the mating test of familiar shapes, and the scale of social communication skills, and the validity of These tools and their stability, then apply them to the research sample, then calculate the results and process the data statistically by applying appropriate statistical treatment methods using the SPSS statistical programs and presented a list of suggested recommendations to benefit from the results of the research, and the current research found that there are statistically significant differences at a significant level (0.05) between the average grades of experimental groups students in the pre and post applications in the scale of social communication skills. In favor of the post application, and there are no statistically significant differences at the level of significance, (0.05) between the mean scores of the experimental groups' students before and after in the social communication skills of the cognitive style (contemplative / impulsive) among the preparatory school students, in favor of the post application, there is interaction between Between a modulation pattern (fast - natural - slow), within the online animation program, and the cognitive style (considerate / impulsive) on social communication skills among students of the six experimental groups. The research also included discussing these results and providing an explanation for them