الكفاءة السيكومترية لمقياس الدافعية للتعلم وفقًا لنظرية (التوقع- القيمة) لدى المراهقين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية الآداب، جامعة الفيوم،محافظة الفيوم

2 قسم علم النفس - کلية الآداب جامعة الفيوم

3 کلية الآداب ، جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي إلى التحقق من الخصائص السيكومترية لمقياس الدافعية للتعلم في ضوء نظرية (التوقع- القيمة) الخاصة بـ ((Eccles,& Wigfield, 2002 على عينة من المراهقين. تكونت عينة البحث من 447 من المراهقين (140ذكر، 307أنثى)،تراوحت أعمارهم بين (13-20)عامًا، بمتوسط عمري (16,2) وانحراف معياري (1,8)، وقد استخدمت الأساليب الإحصائية التالية: صدق المحكمين، الاتساق الداخلي، التحليل العاملي التوكيدي، ومعامل ثبات ألفا كرونباخ والتجزئة النصفية وذلك للتأكد من صدق وثبات المقياس، وقد توصلت النتائج إلى تمتع المقياس بدرجة عالية من الاتساق الداخلي والصدق والثبات، مما يؤكد على كفاءته في قياس الدافعية للتعلم لدى المراهقين والثقة في النتائج المترتبة على استخدامه.
Psychometric competence of the Motivation to Learn Scale According to (Expectancy-Value) Theory among adolescents
Summary
The present research aim to investigate the psychometric competence  of the motivation to learn scale according to  the (expectancy-value) theory for (Eccles, & Wigfield, 2002) on a sample of adolescents. The sample consisted of 447 from adolescents (140 male, 307 female),  Their ages ranged between (13-20) years. The mean age for the sample was (16,2) and the standard deviation was (1,8). The researcher used the following statistical methods: validity of arbitrators/specialists, internal consistency, confirmatory factor analysis, Cronbach's alpha  coefficient , and split-half  in order to ensure the validity and reliability of the scale. Results  indicated that the scale had a high degree of internal consistency, validity, and reliability. This confirms its efficiency in measuring motivation to learn among adolescents and Confidence in the results of its use