جدل الذات واللغة والمعنى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية الآداب ، جامعة الفيوم

2 جامعة الفيوم ، كلية الآداب

المستخلص

مستخلص البحث
إن الذات المتمثلة فى الإنسان هي الحقيقة التي يتحقق من خلالها وجوده كذات مؤثرة في العالم الخارجي، وأن التفكير هو الخاصية التي لازمت الذات، وهذا ما أكده الفيلسوف ديكارت من خلال شكه فى ذاته، واستدل على وجود الذات من خلال التفكير، أما الفيلسوف هوسرل فيؤكد أن الوعي قصدي حيث الاتجاه نحو الشىء المفكر فيه من خلال الذات لذا، يتضح أن  ماكجين يرى الوعي الذاتي معرفة بالذات؛ حيث إنه مثله مثل الوعي له معنى أكبر وأوسع، فهو يشير إلى المعرفة بالخلفية الثقافية والاجتماعية الواسعة التي تشكل شخصياتنا ومن ثم يعد وجود الإنسان وتشكيل شخصيته مندرجًا تحت معرفته بذاته .
    كما يتضح أن اللغة لها دور مهم في تشكيل الوعي؛ حيث إن الوعي كإدراك للذات المفكرة يتضمن التعبير عن المحتوى الفكرى وتشكيل شخصية الإنسان الواعي، فليس هناك أي معنى في تحقيق مفاهيم بدون اعتبار للغة، والفرض القوى بأنه ليس هناك فصل بين الفكر واللغة، وأن الفكر ضروري من الناحية اللغوية؛ حيث يقوم بالتحقق والكشف عن المفهوم وفقًا لتحقيق الكلمات ومعانيها وكذلك لا يكون هناك التباس عند التعامل مع الفرض القوى للأولوية المنهجية للغة، ومن ثم فالفلاسفة اللغويون قالوا: إن هذا التقسيم غير قائم بدون مصدر اللغة وهو المعنى العقلي للكلمات ومن ثم، يتضح تأكيد ماكجين العلاقة القائمة بين الذات واللغة والمعنى؛ ففي تناوله لمقالة فريجة حول المعنى والدلالة One sense and reference اهتم بالعلاقة بين الجملة والدلالة أو المحتوى الذي تعبر عنه؛ حيث يتساءل عن العلاقة بين الجملة والمدلول الذي تعبر عنه ومتى تعبر جمل مختلفة عن نفس المعنى، وما الذي يشكل المعنى.
 
Self, Language, and Meaning Dialectic
Summary
The philosophy of mind has its own important effects on the concept of self. The “self” or “ego” or “I” refers to a basic thing, that is, the person is unchangeable. Many modern philosophers of mind asserts that there is no such a thing. The idea of the existence of “self” as a basic kernel that is not changeable stems from the theme of immaterial soul. Such a theme is not accepted by the contemporary philosophers because of their physical and materialistic orientations, and because general acceptance and doubts of philosophers towards the David Hume’ concept of self. The “self” represented in man is the truth through which human existence is realized as a self that influences the external world; thinking is the property coexist with the self. This was asserted by De Carte through his doubt in self. He inferred the existence of self from thinking. Husserl asserted that consciousness is intentional since an attitude towards the thing in which we think is coming from self. It is obvious that McGinn  view self-consciousness as self-recognition. Like consciousness, it has wider meaning. It refers to knowing the social and cultural backgrounds that shape our personalities. Accordingly, the existence of man and shaping human personality underlie human self-knowing. It is also obvious that language plays an important role in shaping consciousness. Consciousness as a perception of thinking self includes expressing the thought content. There is not meaning for realizing concepts away from language. The assumption that there is no separation between thinking and language is a strong one, and that thinking is necessary linguistically. By thinking, one can uncover and verify the concept according to words and their meanings. In addition, there is no ambiguity in the strong assumption of the methodological prioritization of language. The philosophers of language has referred that this separation is not accepted without taking language as a basic resource for the mental meanings of words. Hence, McGinn asserted the relationship among self, language and meaning. In review of an essay by Frege about sense and reference, McGinn was interested in connection between sentence and reference, or the content expressed by the sentence. He asked about the relationship between a sentence and the signified that it expresses, and when various sentences express the same meaning, and what shapes the meaning.
Key Words: Language, and Meaning Dialecti

الكلمات الرئيسية