فاعلية برنامج مقترح قائم على النظرية السياقية لتنمية الاستيعاب المفاهيمي في البلاغة لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم مناهج وطرق تدريس اللغة العربية

2 استاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية کليةالتربية جامعة عين شمس

3 قسم المناهج وطرق التدريس - کلية التربية - جامعة الفيوم

4 کلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث إلى تعرف فاعلية برنامج مقترح قائم على النظرية السياقية لتنمية الاستيعاب المفاهيمي في البلاغة لدى طلاب الصف الأول الثانوي ، وقد تحددت مشكلة البحث في ضعف الاستيعاب المفاهيمي في البلاغة لدى طلاب الصف   الأول الثانوي ، وقد اعتمد البحث على كل من المنهج الوصفي التحليلي في مسح الدراسات السابقة وعرض الإطار النظري،وفي إعداد أدوات البحث، والمنهج التجريبي باستخدام التصميم شبه التجريبي القائم على المجموعة الواحدة في إجراء التجربة وكانت مجموعة البحث عددها(40)طالبة،وقامت الباحثة بإعداد البرنامج في ضوء النظرية السياقية،وقد تمثلت خطوات بنائه في تحديد أهداف البرنامج،وتحديد المحتوى المراد تدريسه ، وتحديد الإجراءات التدريسية ، وتحديد الأساليب والأنشطة والوسائل المستخدمة ، وتحديد أساليب وأدوات تقويم البرنامج ، إضافة إلى إعداد مادتي التعلم اللازمتين للبرنامج ، ولقياس فاعلية البرنامج في تنمية الاستيعاب المفاهيمي ، تم بناء اختبار لقياس الاستيعاب المفاهيمي،وتم تطبيق أداة البحث تطبيقا قبليًا على مجموعة البحث ، ثم تدريس المفاهيم البلاغية لطالبات مجموعة البحث باستخدام البرنامج المقترح،ثم إعادة تطبيق الأداة على تلك المجموعة تطبيقًا بعديًا ورصدت النتائج ،وتم معالجتها إحصائيا،وقد أكدت النتائج وجود فاعلية للبرنامج المقترح القائم على النظرية السياقية لتنمية الاستيعاب المفاهيمي في البلاغة لدى طالبات مجموعة البحث ،وعليه قدم البحث مجموعة من التوصيات والمقترحات بناء على ماتوصل إليه من نتائج.
The Effectiveness of a Proposed Program Based on the Contextual Theory to Develop The Conceptual Understanding on the rhetoric Among Secondary School Students  
Summary
     This research aimed at measuring the Effectiveness Program Based on the contextual Theory Approach for Developing The Conceptual Understanding Among first -grade secondary school students. The research problem was identified in the weakness of The Conceptual Understanding in the rhetoric among first -grade secondary school students, The research relied on both the descriptive and analytical approaches in surveying previous studies and presenting the theoretical framework, as well as preparing the research tools. In addition, the experimental method was employed in conducting the experiment. The research sample was divided into one group which is consisted of (40) female students ,The researcher  prepared the Program by the contextual Theory, The steps for building it were as follows: defining the objectives of the Program, determining the content to be taught, determining the stages of the Program, and determining the methods, activities and the educational aids used. The methods and tools for evaluating the Program were also identified, in addition to preparing the two learning materials required for the Program, and for measuring the Program's effectiveness in developing The Conceptual Understanding, as well as constructing a test for measuring it. The research tool was pre administered to the research group, then the Rhetorical concepts were taught to the students of the research group using the Program Based on the contextual Theory, , then the tool was reapplied to the group in a post application. The results were found and processed statistically , The results confirmed the effectiveness of a Proposed Program Based on the contextual Theory Approach for Developing The Conceptual Understanding Among first -grade secondary school students, and accordingly the research presented a set of recommendations and suggestions based on the results reached.
 Key Words contextual Theory, The Conceptual Understanding.

الكلمات الرئيسية