فاعلية استخدام استراتيجية REACT في تدريس البلاغة لتنمية مهارات التفكير التخيلي لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم مناهج وطرق تدريس اللغة العربية

2 استاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية کليةالتربية جامعة عين شمس

3 قسم المناهج وطرق التدريس - کلية التربية - جامعة الفيوم

4 قسم المناهج وطرق تدريس اللغة العربية کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
هدف هذا البحث إلى قياس فاعلية استخدام استراتيجية REACT في تدريس البلاغة لتنمية مهارات التفكير التخيلي لدى طلاب الصف الأول الثانوي ، وقد تحددت مشكلة البحث في ضعف مهارات التفكير التخيلي لدى طلاب المرحلة الثانوية ، وقد اعتمد البحث على كل من المنهج الوصفي التحليلي في مسح الدراسات السابقة وعرض الإطار النظري ،وفي إعداد أدوات البحث،والمنهج التجريبي ،واستخدام التصميم شبه التجريبي القائم على المجموعتين في إجراء التجربة ، حيث تم تقسيم عينة البحث إلى مجموعتين:إحداهما تجريبية وعددها(40) طالبة، وضابطة وعددها (40) طالبة .
     أعدت الباحثة مادتي التعلم اللازمتين للاستراتيجية، ولقياس فاعلية الاستراتيجية  في تنمية مهارات التفكير التخيلي ؛ تم بناء اختبار لقياس تلك المهارات ،وتم تطبيق أداة البحث تطبيقا قبليا على المجموعتين التجريبية والضابطة،ثم تدريس الموضوعات البلاغية المستهدفة لطالبات المجموعة التجريبية باستخدام استراتيجية REACT، بينما درست طالبات المجموعة الضابطة الموضوعات البلاغية نفسها بالطريقة المعتادة، ثم تمت إعادة تطبيق الأداة على المجموعتين تطبيقا بعديا ورصدت النتائج وتم معالجتها إحصائيا. وقد أكدت النتائج وجود فاعليةلاستراتيجية REACT في تنمية مهارات التفكير التخيلي لدى الطالبات عينة البحث، وعليه فقد قدم البحث مجموعة من التوصيات والمقترحات بناء على ما تم التوصل إليه من نتائج.
 
The effectiveness of using REACT strategy on teaching rhetoric for developing Imaginative thinking skills of secondary school students
Summary
This research aimed at measuring effectiveness of using the REACT strategy in teaching rhetoric for developing  Imaginative thinking skills among first-grade secondary school students. The research problem was identified in the weakness of the Imaginative thinking skills among secondary school students. The research relied on both the descriptive and analytical approaches in surveying previous studies and presenting the theoretical framework, as well as preparing the research tools. In addition, the experimental method was employed in conducting the experiment. The research sample was divided into two groups: one to be an experimental group, which is consisted of number (40) female students, and the other to be a control group which is consisted of (40) female student
   The researcher prepared the the two necessary learning materials for the strategy , and for measuring the strategy effectiveness in developing the Imaginative thinking skills, as well as constructing a test for measuring these skills. The research tool was pre administered to the experimental and control groups, then the target Rhetorical themes were taught to the students of the experimental group using the REACT strategy, while the control group students studied the same Rhetorical themes in the usual way, then the tool was re‌applied to the two groups in a post application. The results were found and processed statistically. The results confirmed the effectiveness of the REACT strategy in developing the Imaginative thinking skills of the students, and accordingly the research   presented a set of recommendations and suggestions based on the results reached.
 
Key Words :  REACT strategy, The Imaginative thinking skills.

الكلمات الرئيسية