استخدام بعض استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا لتنمية التحصيل المعرفي والاتجاه نحو مادة الكيمياء لدى طالبات الصف الأول الثانوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية جامعة الفيوم

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم وعميد کلية التربية السابق ورئيس قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة الفيوم

3 جامعة الفيوم - کلية التربية

المستخلص

مستخلص البحث
استهدف البحث الحالي الكشف عن أثر استخدام بعض استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا لتنمية التحصيل المعرفي والاتجاه نحو مادة الكيمياء لدى طالبات الصف الأول الثانوي، ولتحقيق هدف البحث تم استخدام المنهج الوصفي والمنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي، وتم اختيار عينة البحث من طالبات الصف الأول الثانوي، حيث تم تقسيم العينة إلي مجموعة تجريبية بلغ عددها (34) طالبة، ومجموعة ضابطة بلغ عددها (32) طالبة، وتم إعداد أدوات البحث المتمثلة في اختبار تحصيلي،مقياس اتجاه نحو المادة وعرضها علي المحكمين لضبطها ووضعها في الصورة النهائية، وبعد ذلك تم تطبيقها ورصد النتائج ومعالجتها إحصائيا، وأسفرت نتائج البحث عن تنمية التحصيل المعرفي والاتجاه نحومادة الكيمياء لدي عينة البحث، وكذلك تفوق الطالبات اللاتي درسن باستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا علي الطالبات اللاتي درسن بالطريقة المعتادة في التحصيل والاتجاه نحو المادة، مما يعكس فاعلية بعض استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا في تنمية التحصيل المعرفي والاتجاه نحومادة الكيمياء لدي عينة البحث. 
 
Using Some Self - Organized Learning Strategies for Developing Cognitive  Achievement and  Attitude Towards Chemistry  for First Year Secondary Students
Summary
The current Search  aimed to reveal  the effect of  Using Some Self - Organized Learning Strategies for Developing Cognitive  Achievement and  Attitude Towards Chemistry  for First Year Secondary Students And To achieve the goal of the research , the descriptive  and the experimental method through semi- the experimental design were used, and the research sample was selected from First Year Secondary Students  included two groups, one of them experimental, and it consisted of (34) female students studying the unit "Thermal Chemistry" assigned to first-year secondary students. According to the self-organized learning strategies, and the other is a control group, it consisted of (32) female students studying the unit using the usual methods.The research Tools represented by an Achievement test and attitude scale were Prepared and Presented to a groub of the arbitrators to adjust them and put them in the final form ,after Which They were applied , The results were monitored and they were statistically processed . The research reached to the effectiveness of Some self-organized learning strategies for developing Cognitive Achievement and Attitude Towards Chemistry  of the research sample.
Keywords : Self-Organized Learning  - Cognitive  Achievement - Attitude Towards Chemistry

الكلمات الرئيسية