استخدام برنامج ActivInspire في التعليم الثانوي الصناعي لتنمية بعض المفاهيم العلمية لمادة التراكيب البنائية تخصص التريكو الآلي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج وطرق التدريس ، کلية التربية ، جامعة الفيوم ، الفيوم

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس الاقتصاد المنزلي كلية الاقتصاد المنزلي - جامعة حلوان

3 أستاذ إدارة المنزل المساعد قسم الاقتصاد المنزلي كلية التربية النوعية -جامعة الفيوم

4 قسم المناهج وطرق التدريس - کلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
هدف هذا البحث إلى تحديد فعالية استخدام برنامج ActivInspire على تنمية بعض المفاهيم العلمية لمادة التراكيب البنائية لدى طالبات المدارس الثانوية الصناعية تخصص التريكو الآلي. ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد قائمة بالمفاهيم المتعلقة بالتراكيب البنائية، وإعداد اسطوانة تعليمية للطالبات اشتملت على شرح المفاهيم المتعلقة بالتراكيب البنائية والغرز المختلفة باستخدام برنامج ActivInspire، وإعداد دليل للمعلمة اشتمل على كيفية التعامل مع برنامج ActivInspire أثناء الشرح، كما تم بناء اختبار للمفاهيم المتعلقة بمقرر التراكيب البنائية. وتم اختيار عينة البحث من طالبات الصف الثاني الثانوي الصناعي تخصص التريكو الآلي بمحافظة الفيوم، وبلغت عينة البحث عدد (60) طالبة، وقسمت لمجموعتين إحداهما تجريبية عدد (30) طالبة من مدرسة الفيوم الثانوية الصناعية بنات بالحادقة (تدرس باستخدام برنامج ActivInspire)، والأخرى ضابطة عدد (30) طالبة من مدرسة الفنية الجديدة للبنات ( تدرس بالطريقة التقليدية). وقد أسفرت نتائج البحث عن: وجود أثر دال إحصائيًا لاستخدام برنامج ActivInspire في تنمية المفاهيم المتعلقة بمادة التراكيب البنائية لدى طالبات الصف الثاني الثانوي الصناعي تخصص التريكو الآلي.
Use activInspire in industrial secondary education to develop some scientific concepts of Structural Constructions Syllabus in automated knitting
Summary
The aim of this research is to determine the effectiveness of using ActivInspire program to develop some scientific concepts of  structural compositions among industrial secondary education students specializing in automated knitting. To achieve this goal, a list of concepts related to structural compositions was prepared, and an educational cd was prepared for female students, which included explaining concepts related to different structural compositions and stitches using ActivInspire, and preparing a guide for the teacher that included how to deal with ActivInspire during the explanation. A test of concepts related to the decision of structural compositions has also been built. The research sample was selected from second-grade industrial secondary students specializing in automated knitting in Fayoum governorate, and the research sample was 60, and one group was divided into 30 female students from Fayoum Industrial secondary education, girls in al-Hadqa (taught using ActivInspire), and the other  was an officer of 30 female students from the new Technical School for Girls (traditionally taught).  There is a statistically significant impact  on the use of ActivInspire in the development of concepts related to the construction structures of second-graders in the industrial secondary school specialising in automated knitting.
Keywords: ActivInspire program, industrial secondary education, structural compositions, automated knitting ,technology integration with education.

الكلمات الرئيسية