بيئة محفزات تعليمية عبر الويب قائمة على نمط النقاط وأثرها على تنمية مهارات إنتاج بطاقات تعليمية معززة برسوم ثابتة ومتحركة للطالبات المعلمات بكلية التربية للطفولة المبكرة تخصص التربية الخاصة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية جامعة الفيوم

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم وعميد کلية التربية السابق ورئيس قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة الفيوم

3 کلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي إلي تنمية مهارات إنتاج بطاقات تعليمية معززة برسوم ثابتة ومتحركة للطالبات المعلمات بكلية التربية للطفولة المبكرة تخصص التربية الخاصة شعبة الإعاقة العقلية. وقد اقتصر البحث علي مجموعة تجريبية واحدة من الطالبات المعلمات بالمستوى الثالث برنامج التربية الخاصة شعبة الاعاقة العقلية بكلية التربية للطفولة المبكرة جامعة الفيوم قوامها 20 طالبة، تم تطبيق أدوات البحث والتى اشتملت على مادة المعالجة التجريبية وهى (بيئة محفزات تعليمية عبر الويب قائمة على نمط النقاط)، وأدوات القياس التي تمثلت في اختبار تحصيلي، وبطاقة ملاحظة، بطاقة تقييم جودة المنتج.
وقد توصل البحث إلي وجود فرق دال إحصائياً بين رتب درجات المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى والبعدى لكل من الإختبار التحصيلى وبطاقة ملاحظة الأداء وبطاقة تقييم جودة المنتج لصالح التطبيق البعدى، مع وجود علاقة إرتباطية قوية بين الإختبار التحصيلى وبطاقة الملاحظة وبطاقة تقييم جودة المنتج مما يدل علي فاعلية نمط النقاط كنمط تحفيزى في عملية التعليم والتعلم، وكذلك فاعلية بيئة المحفزات التعليمية عبر الويب في إكساب مهارات إنتاج بطاقات تعليمية معززة برسوم ثابتة ومتحركة لدي المجموعة التجريبية بالنسبة للمهارات المعرفية والأدائية.
 
An Environment Of Electronic Games Incentives Via The Web Based On The Dots Pattern And Its Impact On Developing The Skills Of Producing Augmented Educational Cards With Fixed And Animated Graphics For Female Student Teachers In The Faculty Of Early Childhood Specializing In Special Education
Summary
The aim of the current research is to develop the skills of producing Augmented Educational Cards with fixed and animated graphics for female student Teachers in The Faculty of Early Childhood Fayoum University specializing in Special Education, Mental Disability Division; The research was limited to an experimental group of 20 female student Teachers  at the third level, the Special Education Program, Mental Disability Division, Faculty of Early Childhood, Fayoum University The research tools were implemented, which included the Experimental Processing material, which is an environment of Electronic Games Incentives via the web based on the dot pattern, The measurement tools represented in an achievement test, a note card, and a product quality assessment card.
        The research found that there is a statistically significant difference between the scores of the experimental group in the pre and post applications for each of the achievement test, performance note card and product quality assessment card in favor of the post application, with a strong correlation between the achievement test, observation card and product quality assessment card, which indicates the The effectiveness of the dots pattern as a motivational pattern in the teaching and learning process, as well as the effectiveness of the environment of Electronic Games Incentives via the web based on the dot pattern.in providing the skills of Augmented Educational Cards with fixed and animated drawings for the experimental group with regard to cognitive and performance skills.keywords: Electronic Games Incentives, Gamification, Points Incentives Pattern, Augmented Educational Cards.

الكلمات الرئيسية