وحدة مقترحة قائمة على الواقع المعزز وأثرها على إنتاج تلميذات المرحلة الإعدادية للمشغولة الفنية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم تکنولوجيا التعليم - کلية التربية النوعية - جامعة المنيا

2 کلية التربية النوعية - جامعة الفيوم

3 کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
أدى التطور الهائل في تقنيات الاتصالات والمعلومات وانتشار المعرفة الإلكترونية بين طلاب المدارس والجامعات إلى ظهور أشكال جديدة من نظم التعليم. لذا هدف البحث الحالي إلى تطبيق تقنية الواقع المعزز عبر الجوال في تنمية مهارات إنتاج المشغولة الفنية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد قائمة لمعايير بيئة تعلم عبر الجوال التي تضمنت (3) مجالات رئيسة، و(6) معايير، و(44) مؤشرًا، وقائمة مهارات إنتاج المشغولة الفنية التي اشتملت على (9) مهارة رئيسة. وتكونت عينة البحث من (11) تلميذة. وتمثلت مادة المعالجة التجريبية في بيئة واقع معزز عبر الجوال بينما تمثلت أدوات القياس في بطاقة تقييم منتج (مشغولة فنية). واستخدم التصميم التجريبي ذو المجموعة التجريبية الواحدة، وتم تطبيق أساليب المعالجة الإحصائية المناسبة باستخدام برنامج (SPSS, V. 22)، وتوصلت نتائج البحث إلى فاعلية الواقع المعزز في تنمية مهارات إنتاج تلميذات المرحلة الإعدادية للمشغولة الفنية.
 
A proposed unit based on augmented reality and its impact on the production of preparatory stage students for artistic work
Summary
The tremendous development in communication and information technologies and the spread of electronic knowledge among school and university students have led to the emergence of new forms of education systems. Therefore, the aim of the current research is to apply augmented reality technology via mobile in developing the production skills of artistic work for pupils of the preparatory stage, to achieve this goal, a list of standards for a mobile learning environment was prepared, which included (3) main areas, (6) standards, and (44) indicators, and a list of skills for the production of artistic work, which included (9) main skills. The research sample consisted of (11) female pupils. The experimental processing material was a mobile augmented reality environment while the measurement tools were a product rating card (technical work). The experimental design with one experimental group was used, and the appropriate statistical processing methods were applied using the (SPSS, V. 22) program. The results of the research reached the effectiveness of augmented reality via mobile in developing the production skills of preparatory school pupils for artistic work.
Keywords:
Augmented Reality, artistic works.

الكلمات الرئيسية