نمط (الإبراز , التکبير) بالکتاب الإلکتروني المصور(Comics) وأثره في تنمية القابلية للاستخدام لدي تلاميذ المرحلة الإبتدائية .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج وطرق التدريس ( تکنولوجيا تعليم ) کلية التربية جامعة الفيوم

2 جامعة الفيوم/کلية التربية

3 کليه التربيه جامعه الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالى إلى الكشف عن أثر نمط التلميح البصري (الإبراز , التكبير) بالكتاب الإلكترونى المصور(Comics) فى تنمية القابلية للاستخدام لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية , ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد قائمة معأىير الكتاب الإلكترونى المصور(Comics) فى البحث الحالى , واستخدمت الباحثة منهج البحث التجريبي , وطُبِق البحث على عينة قوامها (60) تلميذ من تلاميذ الصف الثاني الإبتدائي بمحافظة الفىوم , وتم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبيتين, المجموعة الأولى درست الكتاب الإلكترونى المصور (Comics) وفقاً لنمط التلميح البصري ( الإبراز) بينما درست المجموعة التجريبية الثانية الكتاب الإلكترونى المصور(Comics) وفقاً لنمط التلميح البصرى ( التكبير) , واستخدمت الباحثة التصميم التجريبى العاملى 2×1 وتم تطبيق أداة البحث والتى تمثلت فى مقياس القابلية للاستخدام بعدياً على مجموعتى البحث , وتوصلت نتائج البحث إلى عدم وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعتين التجريبيتين فى القياس البعدى لمقياس القابلية للاستخدام .
 
The (Shwoing, zooming) Pattern Using the Picture E-Book (Comics) and its Effect on Developing the usability of Primary School Students
Summary
        The aim of the study was to reveal the effect of the visual cue pattern (Shwoing, zooming) in the comic e-book on developing the usability among primary school students, and to achieve this goal a list of comics e-book criteria was prepared in the current research  The researcher used the experimental research method, and the research was applied to a sample of (60) students from the second grade of primary school in Fayoum Governorate, and they were divided into two experimental groups, the first group studied the comic e-book according to the visual hint pattern (Shwoing), while the experimental group studied  The second illustrated e-book (Comics) according to the visual hint pattern (zooming), and the researcher used the 2×1 factorial experimental design, and the research tools were applied, which consisted in the usability scale that was used as a post scale for the two groups, and the results of the research concluded that There is no  statistically significant differences between the means of scores of the two experimental group students in the post-implementation of the usability scale. 
 key words :Comics,Visual Cues, , usability

الكلمات الرئيسية