أثر استخدام برنامــــــــج Geometer’s Sketchpad (GSP) علـــى تنميـــة مهــــــــــــارات التحويــــــــلات الهندسيـــــــــــــــة لــــــدى تلاميــــــــذ المرحلـــــــة الإعــــداديــــــــــــة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة الفيوم- کلية التربية

2 کلية التربية - جامعة الفيوم

3 کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
هدفت الدراسة الحالية إلى : تعرف أثر استخدام برنامج قائم علىGeometer’s Sketchpad (GSP) التفاعلى فى تدريس الهندسة على تنمية مهارات التحويلات الهندسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وقد أعد الباحث برنامجًا قائمًا على برنامج (GSP) التفاعلى، كما أعد الباحث اختبارًا لمهارات التحويلات الهندسية، وتكونت عينة الدراسة من (96) تلميذًا من تلاميذ الصف الأول الإعدادي، وتم تقسيمها إلى مجموعتين، المجموعة التجريبية وعددهم (45) تلميذًا، والمجموعة الضابطة وعددهم (51) تلميذ، وتم تطبيق أدوات الدراسة الحالية قبليًا ثم تدريس الوحدة باستخدام برنامج (GSP) التفاعلى للمجموعة التجريبية وتدريس الوحدة بالطريقة التقليدية للمجموعة الضابطة ، ثم تطبيق أدوات الدراسة بعديًا. وتوصلت الدراسة إلى: تفوق أداء تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التحويلات الهندسية على أدائهم في التطبيق القبلي في الاختبار ككل وفي كل مهارة من مهاراته، وكذلك تفوق أداء تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التحويلات الهندسية على أداء تلاميذ المجموعة الضابطة في الاختبار ككل وفي كل مهارة من مهاراته. وأوصت الدراسة بضرورة عقد دورات تدريبية لمعلمي الرياضيات حول كيفية استخدام برنامج (GSP)  التفاعلى في تدريس الرياضيات، تضمين كتب الرياضيات المدرسية أنشطة على تنمية مهارات التحويلات الهندسية.
الكلمات المفتاحية: برامج الهندسة التفاعلية ، برنامج (GSP)  التفاعلى، التحويلات الهندسية.
Development of Career Path Management in Educational Departments in Egypt in the light of Sustainable
 Leadership Approach

Summary
The current study aimed at exploring The Impact of Using Interactive Program Geometer’s Sketchpad (GSP) in Teaching Geometry on Developing geometry Transformation Skills among preparatory Stage Students. The researcher has prepared a program based on the interactive (GSP) program , The researcher also prepared a test for geometry Transformation Skills. The study sample consisted of (96) students of the first year of preparatory school, It was divided into two groups, the experimental group numbering (45) students, and the control group numbering (51) students. the researcher administered the study tools to gain pre-data, Then teaching the unit using the interactive  (GSP) program for the experimental group, and the unit was taught in the traditional way for the control group Then the researcher administered the tools to gain post data. The study results revealed that the performance of the experimental group students in the post data of the geometry Transformation Skills test outperformed their performance in the pre- data in the test as a whole and in each of its skills,Also, the performance of the experimental group students in the post data of the geometry Transformation Skills test was superior to the performance of the control group students in the test as a whole and in each of its skills.
the study recommended training  mathematics teachers on using interactive (GSP) in teaching mathematics , Include school mathematics textbooks with activities to develop geometry Transformation Skills.
Key Words: Interactive Geometry Softwares, (GSP) interactive software, geometry Transformation Skills.
 

الكلمات الرئيسية