أثر استخدام استراتيجية المحطات العلمية في تدريس وحدة مقترحة في كيمياء النانو على تنمية التوازن المعرفي ومهارات التمكن المعلوماتي للطلاب المعلمين بكلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس مساعد بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعة الفيوم

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم وعميد کلية التربية السابق ورئيس قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة الفيوم

3 قسم المناهج وطرق تدريس العلوم کليةالتربية جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي إلى التعرف على أثر استخدام استراتيجية المحطات العلمية في تدريس وحدة مقترحة في كيمياء النانو على تنمية التوازن المعرفي ومهارات التمكن المعلوماتي للطلاب المعلمين بكلية التربية. ولتحقيق هذا الهدف؛ تم إعداد أدوات البحث والمتمثلة في: قائمة بموضوعات كيمياء النانو، وقائمة بمهارات التمكن المعلوماتي، ودليل للمعلم، وكتاب الطالب المعلم، وكراسة للأنشطة والتدريبات، وتم تطبيق الوحدة المقترحة على طلاب الفرقة الثالثة شعبة الكيمياء (35طالب وطالبة) باستخدام التصميم شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الجامعي2021/2022، وتم تطبيق أدوات البحث عليهم والمتمثلة في: اختبار التوازن المعرفي، اختبار التمكن المعلوماتي قبليًا وبعديًا على مجموعة البحث، وقد أثبتت نتائج الاختبار وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التوازن المعرفي، واختبار مهارات التمكن المعلوماتي ككل ولكل بعد من الأبعاد المتضمنة في كلا الاختبارين على حده لصالح التطبيق البعدي، كما أوضحت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجات الطلاب المعلمين في اختبار التوازن المعرفي واختبار التمكن المعلوماتي. وفي ضوء ما اسفر عنه البحث من نتائج، أوصى البحث بضرورة تضمين برامج إعداد معلم الكيمياء على مستحدثات كيمياء النانو، وضرورة استخدام برامج واستراتيجيات تدريسية تعمل على تنمية  التوازن المعرفي ومهارات التمكن المعلوماتي  لدى الطلاب. كما اقترح البحث استخدام التعلم الالكتروني القائم على المنصات التعليمية لتدريس وحدة مقترحة في الخلايا الشمسية وقياس أثرها في تنمية التوازن المعرفي ومهارات التمكن المعلوماتي لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية.
 
The effect of using the scientific stations strategy in teaching a proposed unit in nanochemistry on developing cognitive balance and informational mastery skills for student teachers at the Faculty of Education
Summary
the current research aimed at exploring  the effect of using the scientific stations strategy in teaching a proposed unit in nanochemistry on developing cognitive balance and informational mastery skills for student teachers at the Faculty of Education. To achieve this aim, the researcher prepared a list of nano-chemistry topics, a list of informational skills, a teacher’s guide, a student book, and a workbook for activities and exercises. The proposed unit was applied to the third year students of the Chemistry section (35 male and female students) using the quasi-experimental- one droup design, during the second semester of the academic year 2021/2022. Both of  the cognitive balance test, and the informational mastery test were administered to the research group before and after the treatment and the test results proved the existence of statistically significant differences at (0.01) level of significance between the mean scores of the  experimental group students in the pre and post applications of the cognitive balance test, and the test of informational skills as a whole and in each of the dimensions included in both tests separately in favor of the post application. In light of the results of the research, the researcher recommended the need to include the innovations of nanochemistery in the chemistry teacher preparation programs, and the need to use teaching programs and strategies that help in developing cognitive balance and informational mastery skills among students. The research also suggested the use of e-learning based on educational platforms to teach a proposed unit in solar cells and measure its effect on developing cognitive balance and informational mastery skills for student teachers at the Faculty of Education.
Keywords: (strategy of scientific stations - nanochemistry – information mastery skills - student teachers at the Faculty of Education(

الكلمات الرئيسية