برنامج مقترح في المستحدثات الكيميائية للطلاب المعلمين بكلية التربية وأثره في تنمية مهارات التفكير الناقد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس مساعد بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعة الفيوم

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم وعميد کلية التربية السابق ورئيس قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة الفيوم

3 قسم المناهج وطرق تدريس العلوم کليةالتربية جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
      هدف البحث الحالي إلى التعرف على أثر برنامج مقترح في المستحدثات الكيميائية للطلاب المعلمين بكلية التربية في تنمية مهارات التفكير الناقد. ولتحقيق هذا الهدف؛ تم إعداد أدوات البحث والمتمثلة في: قائمة بالمستحدثات الكيميائية، وقائمة بمهارات التفكير الناقد، ودليل المعلم، وكتاب الطالب المعلم، وكراسة للأنشطة والتدريبات، وتم تطبيق البرنامج المقترح على طلاب الفرقة الثالثة شعبة الكيمياء (35 طالب وطالبة) باستخدام التصميم شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الجامعي2021/2022، وتم تطبيق أداة البحث والمتمثلة في: اختبار التفكير الناقد قبليًا وبعديًا على مجموعة البحث، وقد أثبتت نتائج الاختبار وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفكير الناقد ككل ولكل مهارة من المهارات المتضمنة على حده لصالح التطبيق البعدي، وفي ضوء ما اسفر عنه البحث من نتائج، أوصى البحث بضرورة تضمين برامج إعداد معلم الكيمياء على المستحدثات الكيميائية، وضرورة استخدام برامج واستراتيجيات تدريسية تعمل على تنمية مهارات التفكير بصفة عامة ومهارات التفكير الناقد بصفة خاصة لدى الطلاب. كما اقترح البحث استخدام التعلم الالكتروني القائم على المنصات التعليمية لتدريس وحدة مقترحة في الخلايا الشمسية وقياس أثرها في تنمية مهارات التفكير الناقد للطلاب المعلمين بكلية التربية.
A proposed program in the chemical innovations for the student teachers at the Faculty of Education and its effect on developing critical thinking skills
Summary
          The current research aimed to investigate the effect of a proposed program in the chemical innovations for developing  student teachers' critical thinking skills at the Faculty of Education. To achieve this aim; the researcher prepared the following instruments: a list of the chemical innovations, a test of critical thinking skills, a teacher's guide, a student book, and a workbook for activities and exercises. The proposed program was implemented to the third year students at the Chemistry section (35 male and female students) using the quasi- experimental- one group design, during the second semester of the academic year 2021/2022. The critical thinking skills test was administered to the research group before and after the program application and the results of the test proved that there were statistically significant differences at (0.01) significance  level between the mean scores of the experimental group students in the two applications,  in the test as whole and in each of the skills included separately in favor of the post application. in light of the research results, the research recommended the need to include chemical  innovations in the chemistry teacher preparation programs, and the need to use teaching programs and strategies that help with  developing thinking skills in general and critical thinking skills in particular among students. The research also suggested using e-learning based on educational platforms to teach a proposed unit in solar cells and measuring its impact on developing critical thinking skills among student teachers at the Faculty of Education.
Keywords: (Chemical innovations - critical thinking skills - student teachers in the Faculty of Education(

الكلمات الرئيسية