الخصائص السيكومترية لمقياس تقدير معلمات التربية الخاصة للمهارات الاجتماعية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة الفيوم

2 أستاذ علم النفس الإكلينكي المساعد ومدير مركز رعاية وتأهيل ذوي الاحتياجات الخاصة كلية الآداب - جامعة الفيوم.

المستخلص

مستخلص البحث
يهدف البحث إلى التحقق من الخصائص السيكومترية لمقياس تقدير معلمات التربية الخاصة لتنمية المهارات الاجتماعية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد؛ لذا طبَّق المقياس على عينة قوامها (142) معلمة من معلمات التربية الخاصة لبعض مدارس الدمج ومراكز ذوي الاحتياجات الخاصة بمحافظة الفيوم للعام الدراسي 2020-2021م، بمتوسط حسابي لمرتفعي تقدير المهارات الاجتماعية للطفل ذوي اضطراب طيف التوحد بمقدار(30,2746) وانحراف معياري بمقدار(6,20014)، وقد استخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية التالية: الاتساق الداخلي، صدق المحكمين والتحليل العاملي الاستكشافي لحساب صدق المقياس، ولحساب ألفا كرونباخ، ولحساب قيمة معامل الثبات، وقد توصَّلت النتائج التحليل إلى تمتع المقياس بدرجة عالية من الاتساق الداخلي، صدق المحكمين، والصدق التلازمي، كما حقَّق المقياس درجة عالية من الثبات، مما يؤكد كفاءته في قياس المهارات الاجتماعية لمعلمات التربية الخاصة لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، والثقة في النتائج المترتبة على استخدامه.
 
 
Summary
The aim of this research is to examine the psychological characteristics of the Special Education Female Teacher Assessment Scale for the development of social skills of children with autism spectrum disorder. Therefore, the measurement was applied to a sample of 142 special education female teachers of some integrated schools and centers for persons with special needs in the governorate of Fayoum in the 2020-2021 school year, with an arithmatic mean of the high social skills assessment of children with autism spectrum disorder (30,2746) and a standard deviation of (6,20014). The researcher used the following statistical approaches: Internal consistency, the jury members' validity, the Exploratory Factor Analysis (EFA) to calculate the scale's validity, the coefficient alpha, and the value of the reliability coefficient. The results of the analysis showed that the scale had a high degree of internal consistency, the jury members' validity and the concurrent validity. The measurement also achieved a high degree of reliability, which confirms its effectiveness in measuring the social skills of special education female teachers of children with autism spectrum disorder. Thus the results of using this measurement were validated.
Keywords: measurement, psychometric characteristics, social skills.

الكلمات الرئيسية