برنامج تدريبي لتحسين القدرة على التعبير اللفظي لدى الأطفال زارعي القوقعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة الفيوم

2 قسم الصحة النفسية - کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي إلى التحقق من فعالية برنامج تدريبي لتحسين القدرة على التعبير اللفظي لدى الأطفال زارعي القوقعة, ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج التجريبي القائم على تصميم المجموعتين المتكافئتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة, وتكونت المجموعة الاستطلاعية للدراسة من 30 طفلًا, تراوحت أعمارهم من 6 إلى 10 سنوات, بمتوسط عمر 04,8 وانحراف معياري 35,1 وذوي ضعف سمع شديد إلى عميق تم تصحيحه بإجراء عملية زراعة القوقعة, وتكونت المجموعة الأساسية للدراسة من 19 طفل زارع قوقعة تراوح عمرهم الزمني ما بين 6: 10 سنوات, تم تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة, متوسط عمر المجموعة التجريبية 89,7 وانحراف معياري24,1 ومتوسط عمر المجموعة الضابطة 94,7 وانحراف معياري 56,1, وتم تحقيق التكافؤ بين المجموعتين التجريبية والضابطة في العمر الزمني والعمر العقلي والقدرة على التعبير اللفظي, وتعرضت المجموعة التجريبية لبرنامج تحسين القدرة على التعبير اللفظي بينما لم تتعرض المجموعة الضابطة للبرنامج, وتوصلت النتائج إلى فعالية البرنامج التدريبي في تحسين القدرة على التعبير اللفظي لدى الأطفال زارعي القوقعة, ولم تستمر فعالية البرنامج بعد شهرين من تطبيقه حيث انخفضت درجات الأطفال في القياس التتبعي للتعبير اللفظي وذلك بسبب سرعة تلاشي المعلومات السمعية -التي تم التدريب عليها- في الفترة الزمنية ما بين انتهاء التدريب وتطبيق الاختبار التتبعي.

Summary
The current research aimed to verify the effectiveness of a training Program to improve the ability of  verbal expression of Children with Implanted Cochlear, To achieve the aim of the study The experimental method was used based on the design of two equal groups, one experimental and the other control. The exploratory study group consisted of 30 children, their ages ranged from 6 to 10 years, with an average age of  8,04 and a standard deviation of 1,35 and with severe to profound hearing impairment that was corrected by cochlear implantation, The main study group consisted of 19 cochlear implant children, they were divided into two equal groups, one experimental and the other control, the average age of the experimental group was 7,89 and standard deviation 1,24 ; and the average age of the control group was 7,94 and standard deviation1,56; Equality was achieved between the experimental and control groups in chronological age, mental age and the ability of  verbal expression  and the experimental group was exposed to a program to improve the ability to verbal expression  while the control group was not exposed to the program. The results reached to the effectiveness of the training program in improving the ability of verbal expression for children with cochlear implants. The effectiveness of the program did not continue after two months of its application, as the children's scores in the sequential measurement of verbal expression decreased due to the rapid fading of the auditory information - which was trained - in the time period between the end of the training and the application of the tracer test.                                                            Key Words:  Children with Implanted Cochlear - Verbal Expression

الكلمات الرئيسية