التمكين النفسي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية لدى المعلمين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية -جامعة الفيوم

2 قسم العلوم النفسة کليةالطفولة المبکرة جامعة الفيوم

3 جامعة الفيوم - کلية التربية -قسم علم النفس التربوى

المستخلص

ملخص البحث
       هدف البحث إلى تعرف الفروق في مستوى التمكين النفسي لدى المعلمين ببعض مدارس مديرية التربية والتعليم بمحافظة الفيوم في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية كالنوع (معلم – معلمة), سنوات الخبرة، التخصص(علمي/أدبي), لدى عينة مكونة من (250) معلم ومعلمة التابعين لمديرية التربية والتعليم بمحافظة الفيوم للعام الدراسي2020- 2021م, وطبق عليهم مقياس التمكين النفسي (إعداد الباحث). وتوصلت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين المعلمين في التمكين النفسي لصالح الإناث, بينما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق في التمكين النفسي لدى المعلمين تبعًا لسنوات الخبرة، وكشفت أيضًا عن عدم وجود فروق في التمكين النفسي لدى المعلمين تبعًا للتخصص(علمي/ أدبي).
الكلمات المفتاحية: التمكين النفسي, المتغيرات الديموجرافية, المعلمون.
 
Abstract
   The research aimed at recognizing the differences in psychological empowerment degree for the teachers in some schools in the directorate of education in Fayoum governorate on the light of some demographic variables such as : gender( male/ female teacher), years of experience , specialization ( scientific / literary ), for a sample consists of ( 250 ) male and female teachers  in the directorate of education in Fayoum governorate for the scholar year 2020 -2021 and a psychological empowerment scale(prepared by the researcher)  was applied on them.
The results of the research found that : There are statistically significant differences between teachers  in the psychological empowerment for female teachers than for male teachers ,however there are no differences in the results of the psychological empowerment according to the years of experiences. The results also found that there are no differences in the psychological empowerment for teachers according to specialization ( scientific / literary )
Key words : psychological empowerment , demographic variables, teachers. 

الكلمات الرئيسية