الإدارة الإبداعية كمدخل لتطوير الأداء الإداري لمديري الإدارات التعليمية بمصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 إدارة يوسف الصديق التعليمية

2 أستاذ الإدارة التربوية وسياسات التعليم المساعد كلية التربية - جامعة الفيوم

3 أستاذ الإدارة التعليمية والتربية المقارنة المساعد المتفرغ ورئيس قسم أصول التربية الأسبق كلية التربية -جامعة بني سويف

المستخلص

ملخص الدراسة:
     تُعد الإدارة الإبداعية أحد المداخل الإدارية الحديثة التي تُستخدم في تطوير الأداء الإداري داخل الإدارات التعليمية بما يُسهم في تحقيق الكفاءة والفاعلية في تحقيق أهدافها،ومن هنا فإن هذه الدراسة هدفت إلى التعرف على الأسس النظرية لكل من الإدارة الإبداعية والأداء الإداري ،وكذلك رصد واقع ممارسة مديري الإدارات التعليمية في مصر لأبعاد الإدارة الإبداعية،ومن ثم وضع تصور مقترح لتطوير الأداء الإداري بالإدارات التعليمية في ضوء مدخل الإدارة الإبداعية،واستخدمت المنهج الوصفي واعتمدت على الاستبانة كأدة،وتوصلت نتائجها إلى أن درجة ممارسة أبعاد الإدارة الإبداعية لدى مديري الإدارات التعليمية جاءت بدرجة متوسطة وفي ضوء هذه النتائج تم وضع تصور مقترح لتطوير الأداء الإداري بالإدارات التعليمية في ضوء مدخل الإدارة الإبداعية .
 
Abstract:
creative administration is one of the modern administrative approaches that are used in developing administrative performance within educational administrations in a way that contributes to achieving efficiency and effectiveness in achieving their goals, and from here this study aimed to identify the theoretical foundations of both creative administration and administrative performance, as well as monitor the reality of the practice of directors in the Egyption Educational administrations for the dimensions of creative administration, and then developing a proposed vision for developing the administrative performance in educational administrations in light of the approach to creative administration, and used the descriptive approach and relied on the questionnaire as a tool, and its results concluded that the degree of practicing the dimensions of creative administration among the directors of educational administrations came at a moderate degree in light of these Results A proposed scenario was developed to develop administrative performance in educational administrations in light of the approach to creative management

الكلمات الرئيسية