متطلبات الإبداع الإدارى لدى قيادات مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي على ضوء استراتيجية قبعات التفكير الست

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية جامعه الفيوم

2 قسم الإدارة التربوية و سياسات التعليم کلية التربية جامعة الفيوم

3 قسم أصول التربية - کلية التربية - جامعة بنى سيوف

المستخلص

المستخلص:    
يهدف البحث إلى التعرف على" متطلبات الإبداع الإدارى لدى قيادات مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي على ضوء استراتيجية  قبعات التفكير الست" وذلك من خلال الأهداف الفرعية التالية : التعرف على واقع ممارسة أبعاد الإبداع الإداري لدى قيادات مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، التعرف على واقع ممارسة استراتيجية قبعات التفكير الست لدى قيادات مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، وقد تم استخدام المنهج الوصفي، تم اختيار العينة بالطريقة العشوائية الطبقية من بعض المدارس بثلاث محافظات من محافظات جمهورية مصر العربية، وهما (محافظة الفيوم) وبلغ عددهم (167)، و(محافظة بنى سويف) وبلغ عددهم (159)، و(محافظة الاسكندرية) وبلغ عددهم (163)، وبذلك يكون اجمالى عدد العينة (489) معلم ومدير مدرسة، اشتملت أدوات الدراسة على استبانة مقسمة إلي محورين (المحور الأول) : واقع ممارسة أبعاد الإبداع الإدارى لدى قيادات مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي وتكونت من (29) عبارة، (المحور الثاني) متطلبات ممارسة استراتيجه قبعات التفكير الست، وكانت أهم النتائج أن ممارسة واقع الإبداع الإدارى لدى قيادات مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي جاءت بدرجة ضعيفة بمتوسط حسابي (   1.94 )مرتبة تنازليا (المرونة – الأصالة – الطلاقة – التحسس للمشكلات – مواصلة الاتجاه)، كما كانت متطلبات استراتيجيات قبعات التفكير الست جاءت بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي (  2.19)  مرتبة تنازليا (البيضاء ، الزرقاء ، الحمراء ، السوداء ، الصفراء ، الخضراء )، وتوجد علاقة  ارتباطية إيجابية بين أبعاد الابداع الإداري واستراتيجيات قبعات التفكير الست.
 Abstract
The research aims to identify "the requirements for administrative creativity among the leaders of the schools of the second cycle of basic education in light of the strategy of the six thinking hats" through the following sub-goals: Identify the reality of administrative creativity among the leaders of the schools of the second cycle of basic education, identify the strategy of thinking hats The six school leaderships of the second cycle of basic education, and the descriptive approach was used, The sample was selected by stratified random method from some schools in three governorates from the governorates of the Arab Republic of Egypt, namely (Fayoum Governorate) and their number was (167), (Beni Suef Governorate) and their number reached (159), and (Alexandria Governorate) and their number reached (163). Thus, the total number of the sample is (489) teachers and school principals, and the field study was applied in the first semester of the academic year 2020 AD / 2021 AD. The study tools included a questionnaire divided into the top two axes (the first axis): the reality of administrative creativity among the leaders of the schools of the second cycle of basic education and it consisted of (29) phrases, (the second axis) the requirements of the six thinking hats strategy, The most important results were that the practice of the reality of administrative creativity among the leaders of the schools of the second cycle of basic education came in a weak degree with an arithmetic average (1.94), arranged in descending order (flexibility - originality - fluency - sensitivity to problems - continuation of the trend), and the requirements of the six thinking hats strategies came in a moderate degree. With a mean arithmetic (2.19), in descending order (white, blue, red, black, yellow, green), and there is a positive correlation between the dimensions of managerial creativity and the six thinking hats strategies.