ملخص البحث:
هدف البحث إلى التعرف على فاعلية البرنامج المقترح القائم على الإنفوجرافيك التفاعلي في تنمية مهارات تنفيذ التدريس وتحسين المعتقدات المعرفية لدى الطلاب المعلمين تخصص رياضيات بكلية التربية، وتم تطبيق البحث على مجموعة من الطلاب المعلمين تخصص رياضيات بالفرقة الرابعة عددهم (24) طالب معلم، وقدم البحث عددًا من المواد والأدوات من إعداد الباحث تمثلت في قائمة مهارات تنفيذ التدريس، قائمة المعتقدات المعرفية، بطاقة ملاحظة مهارات تنفيذ التدريس، مقياس المعتقدات المعرفية، والبرنامج المقترح القائم على الإنفوجرافيك التفاعلي الذي يتضمن كتاب الطالب المعلم ودليل المعلم الجامعي، وأشارت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات الطلاب المعلمين مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة مهارات تنفيذ التدريس لصالح التطبيق البعدي، كما أشارت النتائج إلى وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات الطلاب المعلمين مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس المعتقدات المعرفية لصالح التطبيق البعدي، وقدم البحث عددًا من التوصيات منها ضرورة الاهتمام بالاستراتيجيات والمداخل التدريسية التي تعمل على استغلال المستحدثات التكنولوجية ومن ثم زيادة تفاعل الطلاب في الحصول على المعلومات، وضرورة الاهتمام بتنمية مهارات تنفيذ التدريس وتحسين المعتقدات المعرفية لدى الطلاب المعلمين.
A proposed Program based on the Interactive Infographic in Developing Teaching Implementation Skills and Improving Epistemological Beliefs for Student Teachers majoring in Mathematics at the Faculty of Education Abstract:
The research aimed to identify the effectiveness of a proposed program based on the interactive infographic in developing teaching implementation skills and improving epistemological beliefs for student teachers majoring in Mathematics at the faculty of education. The research was applied to a group of (24) student teachers majoring in Mathematics in the fourth year. The research presented a number of research materials and tools prepared by the researcher represented such as; A list of the teaching implementation skills, a list of the epistemological beliefs, the teaching implementation skills observation card, the epistemological beliefs scale, and the proposed program based on the interactive infographic which includes student teacher's book and teacher university's guide. Research results indicated a statistically significant difference between the mean scores of the student teachers research group in the pre and post application of the teaching implementation skills observation card in favor of the post application. Also the results indicated that there was a statistically significant difference between the mean scores of the student teachers research group in the pre and post application of the epistemological beliefs scale in favor of the post application. The research presented a number of recommendations including the need to pay attention to teaching strategies and approaches that exploit technological innovations and thus increase student interaction in obtaining information, and the need to pay attention to developing teaching implementation skills and improving epistemological beliefs for student teachers.
علام, محمد. (2022). برنامج مقترح قائم على الإنفوجرافيك التفاعلي في تنمية مهارات تنفيذ التدريس وتحسين المعتقدات المعرفية لدى الطلاب المعلمين تخصص رياضيات بكلية التربية. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 16(6), 591-659. doi: 10.21608/jfust.2022.262418
MLA
محمد علام. "برنامج مقترح قائم على الإنفوجرافيك التفاعلي في تنمية مهارات تنفيذ التدريس وتحسين المعتقدات المعرفية لدى الطلاب المعلمين تخصص رياضيات بكلية التربية", مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 16, 6, 2022, 591-659. doi: 10.21608/jfust.2022.262418
HARVARD
علام, محمد. (2022). 'برنامج مقترح قائم على الإنفوجرافيك التفاعلي في تنمية مهارات تنفيذ التدريس وتحسين المعتقدات المعرفية لدى الطلاب المعلمين تخصص رياضيات بكلية التربية', مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 16(6), pp. 591-659. doi: 10.21608/jfust.2022.262418
VANCOUVER
علام, محمد. برنامج مقترح قائم على الإنفوجرافيك التفاعلي في تنمية مهارات تنفيذ التدريس وتحسين المعتقدات المعرفية لدى الطلاب المعلمين تخصص رياضيات بكلية التربية. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 2022; 16(6): 591-659. doi: 10.21608/jfust.2022.262418