مهارات العصر الرقمي لدى معلمي العلوم وعلاقتها ببعض المتغيرات (دراسة وصفية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية بقنا- جامعة جنوب الوادي

المستخلص

المستخلص:
سعت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى توافر الجانبين المعرفي والأدائي لمهارات العصر الرقمي لدى معلمي العلوم، والتعرف على أثر متغيرات: عدد سنوات الخبرة الوظيفية، والمرحلة التي يُدَّرس لها المعلم، وجنس المعلم على توافر مهارات العصر الرقمي لدى معلمي العلوم، ولتحقيق هذه الأهداف تم إتباع المنهج الوصفي المسحي (تحليل عمل، وتحليل محتوى)؛ من خلال الإجراءات التالية: إعداد قائمة بمهارات العصر الرقمي الواجب توافرها لدى معلمي العلوم- إعداد اختبار، وبطاقة ملاحظة، واستبيان لقياس مدى توافر مهارات العصر الرقمي لدى معلمي العلوم- إعداد استمارة تحليل محتوى دفاتر تحضير معلمي العلوم في ضوء مهارات العصر الرقمي الواجب توافرها لديهم- اختيار عينة الدراسة عشوائياً من معلمي العلوم بمدينة قنا، وتطبيق تجربة الدراسة عليهم، وقد أشارت النتائج إلى أن المستوى العام لمدى توافر الجانبين المعرفي والأدائي لمهارات العصر الرقمي لدى معلمي العلوم ضعيف، وأنه يوجد أثر لمتغير عدد سنوات الخبرة الوظيفية على توافر الجانب المعرفي لمهارات العصر الرقمي لدى معلمي العلوم لصالح المعلمين الذين لهم خبرة وظيفية أقل من عشر سنوات، بينما لا يوجد أثر لنفس المتغير على توافر الجانب الأدائي لمهارات العصر الرقمي لدى معلمي العلوم، وأنه يوجد أثر لمتغير المرحلة التي يُدَّرس لها المعلم على توافر مهارات العصر الرقمي لدى معلمي العلوم بجانبيها المعرفي والأدائي لصالح معلمي المرحلة الثانوية، بينما لا يوجد أثر لمتغير جنس المعلم على توافر مهارات العصر الرقمي بجانبيها المعرفي والأدائي لدى معلمي العلوم، وأوصت الدراسة بضرورة تدريب معلمي العلوم قبل الخدمة وأثنائها على مهارات العصر الرقمي.
 
 
 
Science Teacher's Digital Age Skills and its Relation to Some Variables:  A Descriptive Study
 
Author
Sherien Morkos Masrey Kadees
 
Lecturer at the Curriculum and methodology department
faculty of education, South Valley University
 
Abstract 
 This study tried to identify: the availability of cognitive & performance aspects of digital age skills at science teachers, the impact of: experience work years number, stage at which teacher teaching, & teacher gender on the availability of digital age skills, so a survey descriptive approach (work analysis, content analysis) had been committed through next procedures: Preparing a list of digital age skills that science teachers must have- Preparing a test, observation rating scale, & questionnaire for measuring the availability of digital age skills at science teachers- Preparing a content analysis form of science teachers’ preparation books in light of digital age skills they must have- selecting the sample randomly among Qena city science teachers, & applying the study tools, results indicated that the general level of the availability of cognitive & performance aspects of digital age skills at science teachers is weak, & there is an effect of experience work years number on the availability of cognitive aspect of digital age skills, in favor of  teachers who have : experience work less than ten years, while there is no effect of the same variable on the availability of performance aspect of digital age skills, & there is an effect of the stage at which teacher teaching on the availability of  digital age skills in its cognitive & performance aspects in favor of secondary school teachers, while there is no effect of the teacher gender on the availability of digital age skills in its cognitive & performance aspects, and the study recommended of training science teachers before and during service at digital age skills.
Keywords:  science teachers - digital teaching - digitalization- digital age.

الكلمات الرئيسية